موشن گرافی و انیمیشن چه تفاو‌ت‌هایی باهم دارند؟ 

اگر می‌خواهید برای کسب و کار خود به تولید فیلم‌های متحرک بپردازید، احتمالا از خودتان پرسیده‌اید: تفاوت بین موشن گرافی و انیمیشن چیست؟

 

موشن گرافی یک نوعی از انیمیشن است، این در حالی است که انیمیشن، طراحی گرافیکی متحرک را توصیف می‌کند، انیمیشن اصطلاحی کلی مثل یک چتر برای تمام تصاویر در حال حرکت است که توسط نرم افزارهای مربوطه ایجاد می‌شود، از کارتون گرفته تا بازی‌های کامپیوتری.

 

موشن گرافی به حرکت دادن عناصر گرافیکی تمرکز دارد، اما جنبه روایتی و داستانی کمتری نسبت به سایر انیمیشن‌ها برخوردار است. این اصطلاحات غالباً به صورت متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

در این نوشته موشن گرافی را برای شما تعریف خواهیم کرد و تفاوت آن را با سایر سبک‎های انیمیشن توضیح خواهیم داد و همچنین به شما یاد میدهیم که چه موقع از اصطلاح موشن گرافی و چه موقعی از کلمه انیمیشن استفاده کنید.

 

موشن گرافی چیست؟

موشن گرافی به طراحی گرافیکی گفته می‌شود که به نوعی استاتیک بود و به آن حرکت و انیمیشن اضافه می‌شود و همیشه این تحرک روایت خاصی را دنبال نمی‌کند. آیا می‌خواهید میله‌های نمودار شما برای برخی از موارد متحرک شود؟ به این موشن گرافی می‌گویند. آیا دوست دارید لوگوی وب‌سایت شما بچرخد؟ باز هم به این طراحی موشن گرافی می‌گویند.

 

آیا می‌خواهید شخصیت‌های کتاب‌های داستانی را زنده کنید تا افسانه کودکان‌تان به زندگی واقعی برسند؟ این دیگر موشن گرافی نیست بلکه یک نوع انیمیشن است. اینکه “داستانی” برای گفتن وجود داشته باشد یا نه، یک عامل تعیین کننده بزرگ در تصمیم گیری استفاده از انیمیشن و موشن گرافی است. موشن گرافی انیمیشن همیشه دارای اشکال، اشیا و متون متفاوت است که در حال حرکت هستند.

موشن گرافی

چرا به جای استفاده از یک اینفوگرافیک ارزان، از موشن گرافی استفاده کنیم؟

موشن گرافیک می‌تواند ایده‌های پیچیده را به صورت بصری نشان دهد، به موشن گرافی مانند یک ابزار تصویری نگاه کنید. برخی از ایده‌ها (به ویژه ایده‎های بزرگ و انتزاعی) را به سختی می‌توان با کلمات و یا تصاویر ثابت توضیح داده و ارائه کرد، اما چند ثانیه موشن گرافی می‌تواند همه چیز را ساده‌تر و قابل درک کند تا همه با چیزی که شما دارید به راحتی ارتباط برقرار کنند. به این فکر کنید که داخل جای پسورد، شما پسورد اشتباهی را میزنید و با قرمز شدن آن به شما می‌گوید که باید بیشتر فکر کنید تا رمز درست را وارد کنید تا آن سبز شود. به همین سادگی یک موشن گرافی برای فهماندن سریع‌تر و درک بهتر به کمک شما می‌آید.

 

سبک بصری و زیبای موشن گرافی برای طیف گسترده‌ای از بینندگان در همه سنین جذاب است. کارتون‌ها می‌توانند برای یک کسب و کار رسمی بسیار کودکانه به نظر آیند، اما موشن گرافی می‌تواند از آن سبک زیبا و سرگرم کننده استفاده کند و آن را در مباحث بالغ‌تر و تخصصی‌تر به کار گیرد. مهم نیست شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، موشن گرافی می‌تواند پیام شما را جذاب‌تر و سرگرم کننده‌تر به مخاطبتان منتقل کند.

 

انیمیشن چیست؟

ساخت انیمیشن

انیمیشن عبارت وسیع برای تمامی گرافیک‌های حرکتی است، که تحت شعاع این اسم قرار می‌گیرند. قدمت انیمیشن به بیش از ۱۰۰ سال پیش بر می‌گردد. هر تکنیکی که اشیاء استاتیک و یا تصاویر را به حرکت درآورد را انیمیشن می‌گویند، خواه کارتون دستی، CGI، انیمه یا موشن گرافی باشد که همگی این‌ها در دسته‌ی انیمیشن قرار می‌گیرند.

 

 این دسته‌ها نمی‌توانند منحصر به فرد باشند و برای تولید و ساخت در یک شاخه قرار گیرند، بیشتر کارهای گرافیکی متحرک با CGI انجام می‌شود، اما از نظر تئوری نیز می‌توان از گرافیک حرکتی دستی نیز استفاده کرد و به آن انیمیشن گفت.

 

آنچه که موشن گرافی را از سایر انیمیشن‌ها جدا می‌کند ( حداقل از نظر فیلم‌های بازاریابی) محتوای آن است. موشن گرافی معمولا با تنظیم اشیاء انتزاعی، متن و سایر عناصر گرافیکی در حال حرکت است ساخته می‌شود، آوردن نمودار، طراحی اینفوگرافیک یا طراحی وب با استفاده از حرکات به صورت گسترده‌ای “انیمیشن” است، اما به طور خاص، نوعی از انیمیشن است که به آن موشن گرافی میگویند.

 

در عوض، انیمیشن به عنوان یک شکل هنری خاص بیشتر بروی جلوه‌های سینمایی و تکنیک‎های داستان گویی تمرکز دارد تا یک روایت را برای مخاطب ترسیم و بازگو کند.

 

به این شکل فکر کنید: اگر ویدیو شما طرح‌های گرافیکی را در حرکت قرار دهد تا یک نکته را نشان دهد، آن را موشن گرافی می‌نامند. اما اگر همان ویدیو دارای شخصیت انسانی باشد که به یک سفر احساسی می‌رود، به آن انیمیشن می‌گویند.

 

بنابراین چه زمانی از اصطلاح انیمیشن در مقایسه با موشن گرافی استفاده می‌کنید؟

از انیمیشن برای بیان داستانی استفاده می‌شود. هرکسی که فیلمی از کمپانی پیکسار دیده باشد، می‌داند که انیمیشن می‌تواند یک رسانه داستانی بسیار قدرتمند برای روایت انواع مختلف داستان‌ها باشد. موشن گرافی می‌تواند داده‌های آماری را به زندگی منتقل کند، اما انیمیشن می‌تواند شخصیت‌ها را با روایت‌های عاطفی، خلاقیت و بیان هنری به زندگی برگرداند. ساخت انیمیشن گران‌تر است. موشن گرافی‌ها معمولا ساده‌تر تولید می‌شوند و این یک شکل کمتر پیچیده از انیمیشن است، که بسادگی می‌تواند اتفاقات پیچیده را به راحتی توضیح دهند.

 

موشن گرافی و انیمیشن: چه زمانی باید از هر تکنیک استفاده کنیم؟

این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست که در اینترنت فیلم‌ها را بیشتر دوست دارند. مهم نیست که شما موشن گرافی یا سایر سبک‌های انیمیشنی را انتخاب می‌کنید، فیلم‌ها به طور کلی بهتر درگیر می‌کنند و ترافیک و مشتری بهتری را جذب کسب و کار شما می‌کند.

 

ویدیو رتبه اول محتوای برتر برای برند‌ها است، که ۹۳% از بازاریابان دیجیتال می‌گویند، فیلم‌ها در رسانه‌های اجتماعی برای آن‌ها مشتری جدیدی را کسب کرده است. جالب است بدانید که بیش از نیمی از کاربران بعد از دیدن فیلم تبلیغاتی یک برند در رسانه‌های اجتماعی، با آن برند درگیر شدند.

 

با این حال، شما هر ویدیویی را نمی‌خواهید، شما می‌خواهید از ویدیویی استفاده کنید که به بهترین نوع ممکن با اهداف تجاری شما مطابقت داشته باشد، بنابراین در بخش نظرات برای ما بنویسید که آیا از موشن گرافی و یا از انیمیشن، برای رسیدن به اهدافتان استفاده می‌کنید؟

 

چه موقع از موشن گرافی استفاده کنیم؟

موشن گرافی برای ترسیم یا تاکید بر واقعیت‌‌ها و نشان دادن نکته‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید، بهترین گزینه است. از موشن گرافی موقعی استفاده می‌شود که نیازی به روایت یا داستان پردازی نباشد. موشن گرافی می‌تواند خدمات و یا محصولات پیچیده شما را تجزیه کند و به روشی به یادماندنی ارائه دهد. این نوع از انیمیشن یکی از کمک‌های اصلی فهم بصری است، بنابراین از آن‌ می‌توان در آموزش ایده‎های سخت به کمک تصویر بهره زیادی برد.

 

چه موقع از سایر انواع تکنیک‌های انیمیشن استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید جنبه‌های عاطفی یک داستان را برجسته کنید، روایتی را تعریف کنید و یا اگر نیاز دارید تا با مخاطب خود در سطح عاطفی ارتباط برقرار کنید، می‌تواند از انواع انیمیشن برای این منظور استفاده کنید. داستان‌ها باعث برقراری ارتباط عمیق‌تر بین شما و مخاطب مورد نظر شما و انواع انیمیشن‌ها ابزار این برقراری ارتباط هستند.

 

در آخر

 

بازاریابی در حرکت است

 

هنگامی که ما در مورد موشن گرافی و انواع انیمیشن‌ها با هم صحبت می‌کنیم، این موضوع را به یاد داشته باشید که همپوشانی زیادی بین این موارد وجود دارد و برخی اوقات بسیار سخت است که آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کنیم.

 

اما مهم نیست که از کدام نوع ویدیو استفاده می‌کنید، شما باید برحسب سلیقه مخاطبان خود محتوای جذاب برایشان تولید کنید، تا آن‌ها با شما ارتباط برقرار کرده و همراه شما در مسیر تجارت شوند.

شرکت دیجیتال مارکینگ پویا آرت” ضمن سپاسگزاری از شما بابت مطالعه مقاله فوق، اعلام می‌دارد به پاس این توجه به شما یک جلسه مشاوره رایگان (حضوری یا تلفنی) جهت ایجاد یا توسعه کسب و کارتان هدیه می‌دهد تا دانش خود را در اختیار شما گذاشته و تجربه های موفق و بی‌نظیرش را با شما به اشتراک بگذارد.
در این جلسه پر محتوا کارشناسان ما ابتدا با تخصص و کسب و کار شما آشنا می‌شوند و بعنوان یک راهنما و مربی شما را با روش‌های اثربخش دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌نمایند.
در این جلسه ی مشاوره، با مفاهیم زیر آشنا می‌شوید.
اصول و مزایای یک “طراحی وبسایت حرفه ایی” و تفاوتها بین “سایت شرکتی” و “سایت فروشگاهی” ، همچنین شما با “روشهای سئو” (SEO) ( Search Engine Optimization) آشنا می‌شوید، در این جلسه مشاوره شما با “اصول برندینگ” و ابزار آن آشنا خواهید شد، جایگاه مشتریان وفادار (“باشگاه مشتریان“) و سامانه “مدیریت ارتباط با مشتریان” (“CRM”) را در میابید ، در خصوص “محتوا مارکتینگ” و “ویدئو مارکتینگ” هم مطالب بسیار ارزنده و آموزنده ایی دریافت می‌کنید، شدیدا پیشنهاد می‌کنیم از این فرصت طلایی استفاده کنید. لازم بذکر است هزینه مشاوره این جلسه حرفه ایی سه ساعته معادل ٣.۵ میلیون تومان است اما برای افرادی که در بخش “ارتباط با ما” یا بخش “برندینگ” فرم تکمیل کنند یا از طریق واتساپ سایت درخواست بدهند،کاملا رایگان خواهد بود.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید...