برنامه موبایل (Mobile Application) چیست؟

برنامه‌های تلفن همراه (Mobile Application) برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که برای دستگاه‌های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت‌ها تولید شده‌اند.

اپلیکیشن‌ها دستگاه های تلفن همراه را به مکان‌های مینیاتوری از عملکرد و سرگرم کننده تبدیل می کنند. برخی از دستگاه‌ها توسط برخی از تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه که با آنها در ارتباط هستند از پیش بارگذاری شده‌اند (برای مثال، Verizon ،AT&T ،T-Mobile و غیره)، اما بسیاری از برنامه‌های دیگر از طریق فروشگاه‌های برنامه خاص دستگاه در دسترس هستند.

عملکرد برنامه‌های تلفن همراه

اهداف این برنامه‌ها، از ابزار‌، بهره وری و ناوبری گرفته تا سرگرمی، ورزش، تناسب اندام، و تقریباً در مورد سایر موارد قابل تصور، قابل اجرا هستند.

رسانه‌های اجتماعی یکی از محبوب‌ترین زمینه‌های توسعه و پذیرش برنامه‌های تلفن همراه است. در حقیقت، فیس بوک پرکاربردترین برنامه در سال ۲۰۱۷ در بین تمامی سیستم عامل ها بود.

بسیاری از نهادهای آنلاین وب سایت های تلفن همراه و برنامه های تلفن همراه دارند. به طور کلی، تفاوت در هدف نهفته است: یک برنامه معمولاً از نظر وب سایت تلفن همراه از نظر دامنه کوچکتر است، تعامل بیشتری را ارائه می دهد، و اطلاعات خاص تری را با فرمی ارائه می دهد که استفاده از دستگاه تلفن همراه آسان و شهودی است.

سازگاری سیستم عامل

یک توسعه دهنده برنامه تلفن همراه برنامه ای را برای سیستم عامل که در آن اجرا خواهد شد، ایجاد می کند. به عنوان مثال، برنامه های تلفن همراه برای iPad توسط IOS اپل پشتیبانی می‌شوند، اما نه اندروید گوگل. برنامه اپل نمی تواند بر روی تلفن Android اجرا شود و بالعکس. اغلب، توسعه‌دهندگان برای هر نسخه یک نسخه ایجاد می کنند. به عنوان مثال، یک برنامه تلفن همراه در فروشگاه Apple ممکن است در Google Play یک همتای خود داشته باشد.

چرا برنامه های موبایل با برنامه های معمولی متفاوت هستند

بسیاری از برنامه‌های تلفن همراه دارای برنامه های مربوطه برای اجرا در رایانه های رومیزی هستند. با این حال، برنامه های تلفن همراه باید با محدودیت های مختلف نسبت به معادل دسک تاپ خود کار کنند. دستگاه های تلفن همراه طیف گسترده ای از اندازه صفحه نمایش، ظرفیت حافظه، قابلیت پردازنده، رابط‌های گرافیکی، دکمه ها و عملکردهای لمسی را دارند و توسعه دهندگان باید همه آنها را در خود جای دهند.

به عنوان مثال، کاربران برنامه های تلفن همراه (مانند بازدید کنندگان وب سایت) نمی خواهند برای دیدن متن، تصاویر یا نقاط لمسی تعاملی به پهلو حرکت کنند و همچنین نمی خواهند با خواندن متن ریز و درشت تقلا کنند. مورد توجه دیگر برای توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه رابط لمسی رایج در دستگاه های تلفن همراه است.

توسعه “موبایل-اول”

قبل از استقبال گسترده دستگاه‌های تلفن همراه، ابتدا نرم‌افزاری برای اجرای روی دسک تاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها تهیه شده بود که نسخه موبایل آن بعد از آن ارائه می‌شد.

استفاده از تبلت و تلفن های هوشمند بیش از رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها است که در روند فروش برنامه‌ها منعکس شده است. در واقع پیش‌بینی شده بود که در سال ۲۰۲۲  حدود ۲۵۸.۲ میلیارد برنامه بارگیری شود. در نتیجه، بسیاری از توسعه‌دهندگان به یک رویکرد “موبایل-اول” روی آورده‌اند و از روند مشابهی در طراحی وب بازتاب می‌گیرند.

برای این برنامه‌ها نسخه‌های تلفن همراه آنها پیش فرض است که نسخه های دسک تاپ برای صفحه های بزرگتر و مشخصات گسترده تری سازگار هستند.

یافتن و نصب برنامه های موبایل

از سال ۲۰۱۹، سه محل اصلی برای فضای برنامه‌های تلفن همراه عبارتند از:

بسیاری از وب سایت‌ها همچنین برنامه های مربوطه را ارائه می‌دهند و لینک های بارگیری را ارائه می‌دهند.

نصب سریع و آسان است: به سادگی به فروشگاه مناسب بروید، برنامه مورد نظر خود را پیدا کنید و آن را بارگیری کنید. پس از اتمام بارگیری، دستگاه شما آن را نصب می‌کند.

موبایل اپلیکیشنبرنامه‌های تلفن همراه در سال های اخیر بسیار گسترده شده‌اند. کیفیت آنها ضروری است زیرا عدم موفقیت برنامه می تواند منجر به عواقب جدی مانند آسیب به اعتبار شرکت و یا ضرر مالی شود.

توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه که به دنبال دستیابی به گسترده ترین مخاطب هستند، باید از چندین سیستم عامل پشتیبانی کنند.

لیست زیر شامل برخی از سیستم عامل های رایج ترین تلفن همراه است:

  • (Cell phones (smart and regular
  • (Mobile Internet devices (MID
  • (Portable media players (PMPs
  • Laptops
  • Netbooks
  • Tablet PCs
  • (Ultra mobile personal computers (UMPC

از نظر عملکرد، توسعه برنامه های کاربردی تلفن همراه برای سیستم عامل های تلفن همراه به دلیل متفاوت بودن دستگاه‌ها، از نظر سنتی دشوار است. برنامه باید به صورت صحیح در دستگاه های مختلف از تلفن های هوشمند با صفحه های سه اینچی گرفته تا لپ تاپ های دارای صفحه نمایش ۱۷ اینچی نمایش داده شود. به طور مشابه، نیازهای امنیتی این سیستم عامل ها بسته به مشخصات مربوط به هر دستگاه تلفن همراه پشتیبانی شده متفاوت خواهد بود.

مدیریت برنامه های کاربردی موبایل

مدیریت برنامه های کاربردی موبایل مسئله ای پیچیده و چالش برانگیز است. اول، مهم است که دقیقاً منظور از “برنامه های کاربردی موبایل” روشن شود. خود برنامه ها مستقل از موبایل نیستند. برنامه ها بر روی نوعی رایانه اجرا می شوند. فرقی نمی کند که این کامپیوتر اصلی، سرور، لپ تاپ، تبلت، تلفن هوشمند یا چیز دیگری باشد.

اگر قرار است رایانه ای قابل حمل باشد و به طور معمول از یک مکان به مکان دیگر منتقل می شود، برنامه هایی که بر روی آن اجرا می شوند، موبایل هستند.

طراحی اپلیکیشن-پویا ارتایجاد و طراحی یک برنامه اپلیکیشن نیازمند خلاقیت و هوش زیادی است که آن برنامه علاوه بر زیبایی برنامه‌ای کاربردی باشد تا کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و ارتباط برقرار کنند. بر اساس تجربه زیاد گروه پویا آرت و تیم خلاق طراحی بهترین اپلیکیشن‌ها را تولید می‌کنند. می‌توان چندین مرحله خلاق معمولی را برای این فرآیند تعریف کرد، مانند موارد زیر:

  • تنظیم کار و دامنه اولیه کارها
  • برآورد کردن
  • تحقیقات کاربر / بازار
  • UX/UI
  • نمونه سازی
  • انیمیشن
  • برنامه ریزی معماری نرم افزار
  • توسعه iOS
  • آزمایش کردن
  • منتشر کردن
  • آپدیت

اگرچه توالی مراحل را مشاهده می کنید، به این معنی نیست که هر مرحله دیگر فقط با اتمام مرحله قبلی شروع می شود. تصور این نوع وابستگی خطی غیرممکن است زیرا بسیاری از فرایندها و مراحل به هم پیوسته اند حتی در لیست ارائه شده نتیجه ای ندارد. 

شرکت دیجیتال مارکینگ پویا آرت” ضمن سپاسگزاری از شما بابت مطالعه مقاله فوق، اعلام می‌دارد به پاس این توجه به شما یک جلسه مشاوره رایگان (حضوری یا تلفنی) جهت ایجاد یا توسعه کسب و کارتان هدیه می‌دهد تا دانش خود را در اختیار شما گذاشته و تجربه های موفق و بی‌نظیرش را با شما به اشتراک بگذارد.
در این جلسه پر محتوا کارشناسان ما ابتدا با تخصص و کسب و کار شما آشنا می‌شوند و بعنوان یک راهنما و مربی شما را با روش‌های اثربخش دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌نمایند.
در این جلسه ی مشاوره، با مفاهیم زیر آشنا می‌شوید.
اصول و مزایای یک “طراحی وبسایت حرفه ایی” و تفاوتها بین “سایت شرکتی” و “سایت فروشگاهی” ، همچنین شما با “روشهای سئو” (SEO) ( Search Engine Optimization) آشنا می‌شوید، در این جلسه مشاوره شما با “اصول برندینگ” و ابزار آن آشنا خواهید شد، جایگاه مشتریان وفادار (“باشگاه مشتریان“) و سامانه “مدیریت ارتباط با مشتریان” (“CRM”) را در میابید ، در خصوص “محتوا مارکتینگ” و “ویدئو مارکتینگ” هم مطالب بسیار ارزنده و آموزنده ایی دریافت می‌کنید، شدیدا پیشنهاد می‌کنیم از این فرصت طلایی استفاده کنید. لازم بذکر است هزینه مشاوره این جلسه حرفه ایی سه ساعته معادل ٣.۵ میلیون تومان است اما برای افرادی که در بخش “ارتباط با ما” یا بخش “برندینگ” فرم تکمیل کنند یا از طریق واتساپ سایت درخواست بدهند،کاملا رایگان خواهد بود.

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید...