loyalty club

باشگاه مشتریان (Loyalty Club)

آیا یک باشگاه مشتریان ویژه برای تجارت شما ضروری است؟

ایده باشگاه مشتری برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ در ایالات متحده به‌وجود آمده است.

باشگاه مشتریان برای افزایش رقابت و به‌دنبال آن پیشرفت شرکت‌ها و افزایش سهم بازار آن‌ها مورد استفاده قرار گرفت. 

در ماه می ۱۹۸۱، شرکت هواپیمایی آمریکا باشگاه مشتری خود را راه‌اندازی کرد که به مسافران امکان می‌دهد مایل‌ها را جمع کنند و آن‌ها را برای بلیط هواپیما و سایر مزایا مبادله کنند. این برنامه در حال حاضر بیش از ۶۷ میلیون عضو دارد.

نمونه‌ های باشگاه مشتری پویاآرت

raypo application

bornos

یک باشگاه مشتری چیست و چرا مدیریت یک باشگاه مشتری باعث افزایش فروش می‌شود؟

باشگاه مشتریان برنامه‌ای است که در ازای وفاداری مشتری به شرکت (که در تعداد خرید آشکار می‌شود) برای گروه خاصی از مشتریان خارج از مشتریان فعلی شرکت مزایایی ارائه می‌دهد.
این مزایا را می‌توان به‌صورت کوپن، محصولات رایگان، مزایایی که در شرکت‌های دیگر و سایر موارد حاصل می‌شود، ارائه کرد. یک باشگاه مشتری، مشتریان شما را ترغیب به خرید از مشاغل شما می‌کند. (خواه یک تجارت فیزیکی باشد یا یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی)

چرا راه‌اندازی یک باشگاه مشتری برای تجارت شما مفید است؟
در صورت تجزیه و تحلیل آماری در مورد بازگشت مشتریان، جواب ساده می‌گیریم. و تحلیل آماری به‌راحتی امکان‌پذیر است.

آیا می‌دانید هزینه خرید مشتری جدید ۶/۷ برابر بیشتر از هزینه فروش به یک مشتری موجود است؟ از این گذشته، مشتری فعلی بیش‌از ۶۰٪ از مشتری جدید خریداری می‌کند، البته این داده‌ها به کلیت مشتریان شرکت اشاره دارد. وقتی در مورد اعضای باشگاه مشتری صحبت می‌کنیم، اطلاعات حتی بهتر می‌شوند. مشاغل متوسط ​​که موفق به افزایش ۵٪ ​​بازده مشتریان خود می‌شوند از ۹۵٪ سود بهره‌مند می‌شوند.

آیا تجارت شما برای تأسیس یک باشگاه مشتری مناسب است؟

هنگامی‌که شماره‌ها را بررسی می‌کنیم، واضح است که راه‌اندازی یک باشگاه مشتری یک تلاش مثبت و سودآور است. اما آیا هر شغلی برای راه‌اندازی یک باشگاه مشتری مناسب است؟

مواردی وجود دارد که ایجاد یک باشگاه مشتری نمی‌تواند مؤثر باشد، این‌ها شرکت‌هایی هستند که مشتریان‌شان خریدهای خود را به‌صورت نامنظم و غیر معمول انجام می‌دهند. در چنین مواردی، این شرکت قادر نخواهد بود تا مشتریان خود را به اندازه کافی بازگرداند، در نتیجه به آن اجازه می‌دهد مزایایی را که برای مشتریان و خود شرکت فراهم می‌کند، به‌دست آورد. نمونه‌هایی از مشاغل مناسب برای راه‌اندازی باشگاه‌ مشتری، مشاغل در زمینه نوسازی خانه‌ و موارد دیگر هستند.

جمع‌آوری اطلاعات اولیه و تشکیل باشگاه مشتری

مرحله مهم در مدیریت یک باشگاه مشتری موفق، مرحله برنامه‌ریزی اولیه است. شروع به جمع‌آوری داده‌ها درباره عادات خرید مشتریان فعلی شما مهم است.
مرحله اول این است که ۲۰% – ۱۰% سودآورترین مشتری خود را پیدا کنید که طبق آمار ۸۰% سود شما را تشکیل می‌دهد. اگر تجارت شما سیستم CRM را پیاده‌سازی کرده است، این‌کار پژوهش‌های اولیه را تسهیل می‌کند. پس از ایجاد نمایه‌ای از نوع مشتریانی که به شما علاقه‌مند هستند، باید یک برنامه متناسب با نیاز آن‌ها ایجاد کنید.
به‌عنوان مثال، یک فروشگاه جواهر فروشی پس از پژوهش‌های ابتدایی دریافت که بهترین مشتریان یک برش الماس خاصی را خریداری می‌کنند، که سود باشگاه مشتری باید مربوط به آن محصول باشد. توصیه می‌شود از یک سیستم ساده و ساختاری از نقاط استفاده کنید. به محض این که مشتری تعداد مشخصی از نقاط را جمع می‌کند، از مزایایی برخوردار می‌شود که توسط شما تعریف شده است.

هرچه درک سیستم ساده‌تر باشد، کارایی بهتری خواهد داشت. شما باید فکر کنید که در ازای وفاداری مشتری به تجارت شما، مشتری چه چیزی را به‌دست می‌آورد. یک باشگاه مشتری که به مشتریان خود ارزش واقعی نمی‌دهد باعث نمی‌شود که آن‌ها دوباره بخرند.

نکته: توصیه می‌شود با سایر شرکت‌ها همکاری ایجاد کنید. به مشتریان خود یک باشگاه مشتری پیشنهاد دهید که به آن‌ها امکان استفاده از امتیازات خود را به‌صورت یکپارچه داده و از مزایا در مشاغل دیگر دریافت می‌کند. در واقع، این‌کار از قبل به مدیریت و سازماندهی نیاز دارد، اما ارزش‌دادن برای مشتریان شما بسیار عالی خواهد بود. به‌طور طبیعی، مزیت آشکاری در همکاری با شرکت‌هایی که محصول شما را تکمیل می‌کنند، به‌وجود می‌آید. به‌عنوان مثال، یک نمایندگی خودرو با پمپ بنزین می‌پیوندد.

مشتری باید از باشگاه مشتری و مزایای آن آگاهی داشته باشد

پایه و اساس موفقیت یک باشگاه مشتری این‌است که مشتریان آن از وجود باشگاه مشتری و از ارزش بالای آن‌ آگاهی داشته باشند. به‌عنوان مثال، سوپر مارکت‌ها و زنجیره‌های مد، به صندوق‌داران خود دستور می‌دهند از خریداران سؤال کنند که آیا آن‌ها عضو باشگاه هستند یا خیر، صندوق‌داران سعی می‌کردند ضمن ارائه توضیحی در مورد مزایای این باشگاه، خریدار را ترغیب کنند که به باشگاه مشتری بپیوندد.

از تمام ابزاری که در تجارت خود دارید استفاده کنید تا به مشتریان خود یادآوری کنید که باشگاه مشتری وجود دارد و برای آن‌ها مهم است. برخی از ابزاری که می‌توانید استفاده کنید: وب‌سایت شرکت، لیست‌های توزیع شما، پیام صوتی شما و موارد دیگر است.

سود تعهدی، موردی است که در آن پس از تعداد مشخصی از خرید محصول، مشتری همان محصول را به‌صورت رایگان دریافت می‌کند. به‌عنوان مثال، پس از خرید پنج قسمت در یک رستوران، قسمت ششم به‌صورت رایگان داده می‌شود.
یادگیری خرید عادات و بهبود مداوم

یکی از مزایای بارز باشگاه‌ مشتری، فراتر از ارزش قابل توجهی که در افزایش مستقیم سود دارد مقادیر زیادی از داده‌ها در رابطه با عادات خرید بهترین مشتریان شما را جمع‌آوری می‌کند. این یک معدن طلای اطلاعات است که به شما امکان می‌دهد تصمیمات تجاری بگیرید که در کوتاه مدت نتایج به‌دست خواهد آمد.

به‌عنوان مثال می‌توانید ببینید که چگونه زنجیره‌های سوپر مارکت با ارسال کوپن‌های شخصی به، با ارزش‌ترین گروه از مشتریان، از اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد مشتریان خود استفاده می‌کنند.
پس از راه‌اندازی یک باشگاه مشتری در شرکت خود، یادگیری عادات خرید مشتریان مهم است و دائماً وقت خود را برای بهینه‌سازی روتین اختصاص دهید.
 
اگر می‌خواهید آن را برای کسب و تجارت خود راه‌اندازی کنید، پویاآرت آماده ارائه خدمات در این خصوص می‌باشد. برای نمونه این شرکت می‌توان به اپلیکیشن رایپو اشاره کرد.
 

وفادارسازی مشتری را می‌توان به چند روش مختلف تعریف کرد.

  • وفادارسازی مشتری زمانی است که شخص با یک مارکت به‌طور مداوم معامله کند. (یا کالای خاصی را خریداری کند)،با این وجود، وفادارسازی مشتریان می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد.
  • وفادارسازی مشتری، زمانی است که مشتری فقط از مارک‌های خاص خرید می‌کند. به‌عنوان مثال، شما فقط فروشگاه‌های مواد غذایی را از یک فروشگاه خریداری می‌کنید، حتی اگر مناسب یا ارزان‌ترین گزینه نباشد.
  • وفادارسازی مشتریان همیشه در خریدها ظاهر نمی‌شود بلکه در رفتاری مانند حمایت اجتماعی نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد. مشتری ممکن است تنها در طول زندگی خود یک تویوتا بخرد، اما ممکن است این مدافع صریح کیفیت خودروهای تویوتا به دوستان باشد.