با توجه به اینکه ساخت موشن گرافیک هر روزه در حال پیشرفت می‌باشد؛ بنابراین فرصت‌های شغلی در ارتباط با آن، دائم افزایش می‌یابد. با استفاده از انواع سئو سایت و سرچ در گوگل ما می‌توانیم با موشن گرافیک به درستی آشنا شویم. در موشن گرافیک، جهت ساخت داستان از الگوهای گرافیکی کاملا متحرک استفاده می‌شود، به همین دلیل سختی ها و محدودیت‌های ساخت یک فیلم را ندارد.

فرایند ساخت موشن گرافیک در چندین مرحله تشکیل می‌شود. به خاطر داشته باشید که هر مرحله هدف خاصی را دنبال می‌کند و نباید آن را از قلم انداخت.

 

تعریف ساخت موشن گرافیک

ساخت موشن گرافیک تبحر خلاقانه و جذابی می‌باشد که به راحتی موجب متفاوت شدن شما در مقایسه رقیب‌هایتان خواهد شد. همچنین ابزار موثری جهت تبلیغات و شناساندن کسب و کار شما به مشتریان است.

موشن گرافیک در واقع فیلم‌های دیجیتالی هستند. فیلم‌های موشن گرافیک اصلا مشابه فیلم‌های فیلمبرداری شده نیستند. آشنایی با هنر موشن گرافیک و تصویرسازی مستلرم گذراندن دوره موشن گرافیک و آموزش موشن گرافیک است.

موشن گرافیک دارای انواع متفاوت است که استفاده از انواع آن‌ها برای شرکت‌های مختلف بسیار کاربردی است.

موشن گرافیک متشکل از صدا و تصویر می‌باشد و به انیمیشن شباهت دارد. تفاوت اساسی بین ساخت موشن گرافیک و انیمیشن در طراحی تعداد کاراکترها است. در موشن گرافیک متن‌ها نقش اصلی را دارند، به دلیل اینکه تماشگر آن‌ها به طور کامل توجه به پیغام‌ها و متن‌ها دارند. تفاوت دیگری که موشن گرافیک با انیمیشن دارد، پیچیدگی تنظیم موسیقی و آهنگسازی از انیمیشن کمتر است.

 

مراحل ساخت موشن گرافیک چیست؟

در واقع موشن گرافیک نقاشی‌هایی از یک داستان هستند. داستان‌های متفاوت توسط تصاویر متحرک ۲ یا ۳ بعدی روایت می‌شوند.

اکنون با قرار گرفتن فایل‌های ویدئو در دست افراد بیشتری، ساخت موشن گرافیک بیش‌تر از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

جهت داشتن یک محصول حیرت انگیز با تمامی مراحل جهت ساخت موشن گرافیک رعایت شود.

ما با حدود با سال‌ها تجربه کاری که در زمینه ساخت موشن گرافیک فعالیت داریم. ساخت موشن گرافیک را در چهار مرحله زیر برای شما خلاصه کرده‌ایم.

 

ساخت موشن گرافیک

نمونه طراحی موشن گرافیک

مرحله اول:

  • نوشتن فیلمنامه

ساخت موشن‌ گرافیک با نوشتن فیلم نامه آغاز می‌شود. به عبارت دیگر نباید پیش از نوشتن یا تحریر فیلمنامه سراغ استوری بورد رفت. با اینکه ویدیوهای موشن گرافیک بسیار کوتاه هستند، اما برای روایت داستان یا جزئیات مکالمات، به فیلمنامه نیاز دارید. برای نوشتن فیلم‌نامه سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. مخاطب من چه کسانی هستند؟
  2. می خواهم مخاطب چه چیزی را یاد بگیرد (یا انجام دهد، یا به خاطر بسپارد)؟
  3. مخاطب با دیدن این ویدیو چه حسی باید داشته باشد؟

هنگام نوشتن فیلمنامه باید به تعداد کلمات توجه کنید. به خاطر داشته باشید که هدف اصلی ساخت موشن گرافیک ، شفافیت و سادگی است. علاوه بر این می‌توانید از راه‌های مختلفی داستان را روایت کنید. بر خلاف اینفوگرافی، در این قبیل ویدیوها ابزارهای مختلفی مثل صدا و طرح‌های گرافیکی متحرک در اختیار دارید که در روایت داستان به شما کمک زیادی خواهد کرد.

مرحله دوم:

  • استوری بورد

در ساخت موشن گرافیک ، بعد از اینکه فیلمنامه قابل قبولی طراحی کردید و کارفرما آن را تایید کرد، نوبت به طراحی استوری بود می‌رسد. در این مرحله ایده‌های نوشته شده در فیلمنامه به صورت مصور طراحی می‌شود. بهتر است این طرح ها را بر روی وایت برد کشیده و در صورت نیاز آن‌ها را اصلاح کنید.

 

استوری برد موشن گرافیک

نمونه یک استوری بورد

مرحله سوم:

  • تبدیل استوری بورد به طراحی گرافیکی

در هر پروژه‌ای انتخاب سبک و رنگ صحنه، به اندازه خود داستان اهمیت دارد. به خاطر داشته باشید که حتی طراحی‌های ساده هم می‌توانند تاثیر زیادی بر روی مخاطب داشته باشند. زمانی که طرح گرافیکی بر اساس استوری بورد و فیلمنامه آماده شد، باید آنها را به حرکت درآورید.

مرحله چهارم:

  • ساخت موشن گرافیک، متحرک کردن طرح ها

در این مرحله تمامی اجزا در کنار هم چیده می‌شوند. وقتی وارد این مرحله می‌شوید، باید دقیقا بدانید که محصول نهایی شما چگونه خواهد بود. علاوه بر این، در آخرین مرحله ساخت موشن گرافیک، باید در مورد موضوعات زیر نیز تصمیم گرفته باشید.

  • سبک انیمیشن

در ساخت موشن گرافیک، تنها نحوه ظاهر شدن یا محو شدن اجزای صحنه مطرح نیست. این کار باید گونه‌ای انجام شود که مخاطب را سر در گم نکند.

  • زمان‌بندی

سرعت وقوع اتفاقات می‌تواند عامل اصلی موفقیت یا شکست در ساخت موشن گرافیک باشد. اگر سرعت آن خیلی سریع باشد، ممکن است مخاطب مطلب مورد نظر را دریافت نکند. برعکس این ماجرا نیز صادق است، اگر سرعت خیلی کم باشد توجه مخاطب به جای دیگری معطوف خواهد شد.

  • موسیقی

مثل عناصر دیگر، موسیقی هم تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطب و ساخت موشن گرافیک دارد. موسیقی می‌تواند حس مورد نظر را در بیننده ایجاد کرده، فضاهای خالی موشن گرافیک را پر کرده و به طور کلی بر روی روایت داستان تاثیر بگذارد.

عناصر بسیاری وجود دارد که به گرافیک حرکت می‌پردازند، از فیلمنامه نویسی و صدا گرفته تا طراحی و انیمیشن. اگر هرکدام از این موارد ضعیف اجرا شود ، محصول نهایی شما به همان اندازه مؤثر نخواهد بود. و حتی اگر می‌دانید چه کاری انجام می‌دهید ، نظارت ساده یا اشتباهات می‌تواند باعث سردرگمی اصلی شود، به خصوص اگر با دیگران همکاری می‌کنید.

قبل از آنکه سراغ تولید موشن گرافیک بروید، می‌باید مقصود خودتان را از ساخت موشن گرافیک معین کنید که برای چه منظوری می‌خواهید طراح موشن گرافیک شوید. آیا در ساخت موشن گرافیک قصد دارید مشکلی را بازگو کنید یا خدمات و حتی ایده‌ای را انتقال دهید. پس از آنکه هدف و مقصود مشخص شد. می‌بایست سبکی که می‌خواهید در آن خلاقیت را نشان دهید، بصورت واضح انتخاب و مشخص کنید. سبک می‌تواند واقعی، یا هنری و یا کارتونی باشد و از رنگ های مختص به هر سبک استفاده شود.

 

تعرفه ساخت موشن گرافیک

قیمت موشن گرافیک بسته به زمان موشن گرافیک بین۳۰ ثانیه و ۳ دقیقه متغیر است. همچنین بستگی به فاکتورها و سبک کار نیز دارد و با توجه به نوع هدفی که صاحبان مشاغل و کسب و کارها و یا سازمان‌ها و ارگان‌ها دنبال کند، متفاوت است. اگر می‌خواهید همراه سودآوری بالا از موشن گرافیک ارزان استفاده کنید، متخصصان پویاآرت همراه شما خواهند بود.

 

نتیجه‌گیری

از آن‌جایی که گرافیک، حرکتی عظیم در دنیا است، زمان و مکان در آن نقش مهمی را به صورت هنری همه کاره و زیبا ایفا می‌کند.

نوشتن خلاقانه فیلم‌ها بر مبنای داستان کمک می‌کند تا با مخاطبان خود به صورت شخصی ارتباط برقرار کنید و به صورت کاملا روشن و مختصر پیام خود را ارائه دهید.

هر فیلم ساخته شده بر مبنای داستان، به خوبی می‌تواند بیننده را به سمت هدف از پیش تعیین شده در فیلم هدایت کند. بنابراین از ابتدا جهت ساخت موشن گرافیک باید از خود بپرسید، برای چه با بیننده ارتباط برقرار می‌کنید.  پویاآرت با سال تجربه در زمینه ساخت موشن گرافیک به شما کمک خواهد کرد تا فیلم موشن گرافیک خود را به واقعیت نزدیک‌تر کنید.

دقت داشته باشید مخطبان شما به قدر کافی باهوش هستند، که فرق بین فیلم حرفه‌ای را از فیلم آماتور به خوبی تشخیص بدهند. بنابراین نمایش یک فیلم کارتونی جذاب، وجه تمایز شما با رقیب‌های شما است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
2 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید...