Decoration, Interior Design

طراحی داخلی (Interior Design)

طراحی داخلی تجربه فضاهایی است که در زندگی روزمره ما استفاده می‌شود و بر نحوه کار، زندگی، بازی و توسعه تاثیر می‌گذارد. خانه‌های منحصر به‌فرد، مکان‌های کارآمد، فضاهای عمومی زیبا و …‌حاصل طراحی‌های زیبا هستند.

 

طراحی داخلی سبک‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام مواد استفاده شونده خاص خود را دارند: ۱.سبک مدرن ۲. کلاسیک ۳. مینیمال ۴. روستیک ۵. سبک ژاپنی ۶. سبک چینی ۷. سبک ماوریک ۸. سبک مراکشی ۹. سبک مصری ۱۰. سبک رومی ۱۱. سبک هندی ۱۲. سبک یونان باستان ۱۳. سبک روکوکو ۱۴. سبک انگلیسی ۱۵. سبک ویکتوریایی ۱۶. سبک فرانسوی ۱۷. سبک سوئدی ۱۸. سیک آرت نوو  ۱۹. سبک آرت دکو  ۲۰. سبک باروک ۲۱. سبک گوتیک ۲۲. سبک اوریگامی ۲۳. سبک مونوکروماتیک ۲۴. سبک سنتی ایرانی (رایج در دوران قاجار)

بهترین طراحان داخلی آن را آسان جلوه می‌دهند

طراحان، فضاهایی را طراحی می‌کنند که نیازهای ما را پیش‌بینی و از مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها و دانش فنی و جذب احساسات مشتری بهره می برند. طراحی داخلی از اوایل قرن بیستم که تازه شروع به ظهور یک حرفه کرده است، به‌ طرز چشم‌گیری تغییر کرده است.

از طراحان داخلی انتظار می‌رود که دانش کار در مورد:
  • منسوجات، مواد، رنگ، برنامه‌ریزی فضا، پایداری و …
  • برنامه‌های نرم‌افزاری ۳D و  ۲D برای طراحی رایانه‌ای (CAD) و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)
  • الزامات ساختاری، مسائل بهداشتی و ایمنی و کدهای ساختمان

امروزه طراحان داخلی با پیمانکاران، معماران، مهندسان، صنعتگران، فروشندگان مبلمان، صاحبان مشاغل و خانه‌ها همکاری می‌کنند. برای تبدیل‌شدن به یک طراح داخلی موفق، به یک آموزش خوب و مهارت لازم برای کار در بسیاری از رشته‌ها (معماری، طراحی گرافیک، هنرهای تزئینی و منسوجات، مبلمان و طراحی روشنایی) نیاز دارید. آموزش بهترین روش برای به‌دست آوردن مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت است.

طراحی داخلی، حرفه‌ای چند وجهی است که در آن راه حل‌های خلاقانه و فنی در یک ساختار برای دستیابی به یک فضای داخلی  استفاده می‌شود. این راه‌حل‌های کاربردی، کیفیت زندگی و فرهنگ سرنشینان را ارتقا  و از نظر زیبایی شناسی جذاب هستند. طرح‌ها در پاسخ به هماهنگی با پوسته ساختمان ایجاد می‌شوند و موقعیت فیزیکی و بافت اجتماعی پروژه را تصدیق می‌کنند.

طراحی داخلیطرح‌ها باید به قوانین و الزامات نظارتی پیروی کنند و اصول پایداری محیط زیست را ترغیب کنند.
 

فرآیند طراحی

فرایند طراحی داخلی از یک روش شناسی منظم و هماهنگ از جمله تحقیق، تجزیه و تحلیل و ادغام دانش در فرایند خلاق پیروی می‌کند، به موجب آن نیازها و منابع مشتری برای تولید یک فضای داخلی که اهداف پروژه را برآورده کند، راضی نگه می‌دارد.

و شامل طیف وسیعی از خدمات انجام شده توسط یک متخصص طراحی حرفه‌ای، واجد شرایط با استفاده از آموزش، تجربه و امتحان، برای محافظت و تقویت زندگی، سلامت، ایمنی و رفاه عمومی است. این خدمات ممکن است شامل  همه کارهای زیر باشد:

  • تحقیق و تحلیل اهداف و الزامات مشتری؛ و توسعه اسناد، نقشه‌ها و نمودارهایی که این نیازها را ترسیم می‌کند.
  • تدوین‌ برنامه‌های اولیه فضایی و مطالعات و طراحی‌های مفهومی طراحی دو و سه بعدی که نیازهای برنامه مشتری را یکپارچه می‌کند و مبتنی بر دانش اصول طراحی داخلی و نظریه‌های رفتار انسان است.
  • انتخاب رنگ‌ها، مواد و موارد نهایی برای انتقال مناسب مفهوم طراحی، و برآورده ساختن شرایط اجتماعی – روان‌شناختی، عملکردی، نگه‌داری، عملکرد چرخه زندگی، محیط‌زیست و ایمنی.
  • انتخاب و مشخصات مبلمان، وسایل، تجهیزات و کارخانجات، از جمله نقشه‌های طرح و توضیحات دقیق محصول؛ و تهیه اسناد قرارداد برای تسهیل قیمت‌گذاری، تهیه و نصب مبلمان.
  • ارائه خدمات مدیریت پروژه، از جمله تهیه بودجه و برنامه‌های پروژه؛
  • تهیه اسناد ساختمانی، متشکل از برنامه‌ها، ارتفاعات، جزئیات و مشخصات، برای نشان‌دادن چیدمان پارتیشن‌های غیر ساختاری یا غیر لرزه‌ای. محل‌های برق و ارتباطات؛ برنامه‌های سقف منعکس‌شده و طرح‌های روشنایی؛ مواد و اتمام؛ و چیدمان مبلمان؛
  • تهیه اسناد ساختمانی برای رعایت قوانین و مقررات مربوط به ساختمان و آتش نشانی منطقه‌ای، آئین‌نامه‌های شهری و سایر قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های قضایی صحیح برای فضای داخلی.
  • هماهنگی و همکاری با سایر متخصصان طراحی متفقین که ممکن است برای ارائه خدمات مشاوره‌ای شامل شوند اما از نظر معماران محدود نمی‌شوند. مهندسین سازه، مکانیک و برق و مشاوران تخصصی مختلف؛
  • تأیید اینکه اسناد ساختمانی برای ساخت و ساز ه‌های غیر سازنده و یا غیر لرزه‌ای توسط طراح داخلی طراحی شده باشد، مطابق با الزامات قضایی برای تشکیل پرونده با مقامات اجرای کد.
  • اداره اسناد قرارداد، پیشنهادات و مذاکرات به‌عنوان نماینده مشتری. مشاهده و گزارش در مورد اجرای پروژه‌ها در حال انجام و پس از اتمام، به‌عنوان نماینده و از طرف مشتری؛ و انجام گزارش‌های ارزیابی بعد از کار

 

طراحی داخلی، حرفه‌ای چند وجهی است که در آن راه‌ حل‌های خلاقانه و فنی در یک ساختار برای دستیابی به یک فضای داخلی ساخته می‌شود. این راه‌ حل‌ها کاربردی هستند و کیفیت زندگی و فرهنگ آپارتمان نشینان را بالا می‌برند و از نظر زیبایی شناختی نیز جذاب هستند.

طراحی داخلی در پاسخ به هماهنگی با پوسته ساختمان ایجاد می‌شوند و موقعیت فیزیکی و بستر اجتماعی پروژه را تصدیق می‌کنند. طرح‌ها باید به قوانین و الزامات نظارتی پایبند باشند و اصول پایداری محیط زیست را ترغیب کنند.

 

فرایند آن از یک روش شناسی منظم و هماهنگ‌، از جمله تحقیق، تجزیه و تحلیل و ادغام دانش در فرایند خلاق پیروی می‌کند، به موجب آن نیازها و منابع مشتری برای تولید یک فضای داخلی که اهداف پروژه را برآورده کند‌، برطرف می‌کند.

 

interior design