animation
انیمیشن (Animation)
انیمیشن چیست؟
انیمیشن نمایش تصاویر پیدرپی، نقشهها یا عکسهای اشیاء بیجان است که برای تقلید از حرکت دنیای واقعی ساخته میشود. یک انیمیشن، نقاشیهای بیجان یا اشیاء را بهصورت متحرک در دنیای واقعی نمایش میدهد و بیشتر برای ساخت فیلمهای کارتونی، تبلیغات تلویزیونی و ترکیب با اکشن زنده در فیلمها استفاده میشود.
نمونه های انیمیشن پویاآرت
انیمیشن
ویدئو کلیپ
ویدئو کلیپ
مدائن(سه بعدی)
ویدئو کلیپ
انواع انیمیشن
انیمیشن تکنیکی برای اضافهکردن حرکت به تصویر یا اشیا بیجان است. در اینجا به چهار طرح اصلی در انیمیشن را اشاره کردیم:
- انیمیشن سنتی
فرایند مورد استفاده برای ساخت اکثر فیلمهای انیمیشن در قرن بیستم بود. یک فیلم انیمیشن سنتی، نقاشیهایی هستند که روی کاغذ کشیده شدهاند و از آنها عکس گرفته شده است. برای ایجاد تصور حرکت، هر یک از نقاشیها تفاوتی جزئی با نقاشی قبلی دارد. نقاشیهای انیماتورها را روی کاغذهای استات شفاف به نام طلق رسم یا فتوکپی میکنند که با رنگها یا سایههای مشخص شده، آنها را رنگ آمیزی میکنند.
از طلقهای تکمیل شده کاراکتر، یکییکی در مقابل یک پسزمینه رنگی با استفاده از یک دوربین مخصوص به نام rostrum camera عکس میگیرند و روی فیلم متحرک قرار میدهند. هر فریم بهصورت جداگانه ایجاد میشود و سپس برای حرکت به صورت متوالی به اجرا در میآید. این روش از قدیمیترین نوع آن هست و بهدلیل هزینه بالا و زمان طولانی ساخت آن، باعث شد که انیماتورها روشهای جدیدتری را توسعه دادهاند.
- انیمیشن دو بعدی
تصاویر انیمیشن دو بعدی روی یک کامپیوتر با استفاده از گرافیک Bitmap یا با استفاده از گرافیک Vector ساخته یا ویرایش میشوند. انیمیشن دو بعدی کاربردهای زیادی دارد، مانند انیمیشن کامپیوتری آنالوگ، انیمیشن فلش و انیمیشن پاورپوینت.
سینماگرافها، تصاویر ثابت به صورت فایل GIF متحرک هستند که قسمتی از آن متحرک شده است. نرم افزارهای پیشرفته امروزه روشهای قبلی را نیز پشتیبانی میکنند. اصل این روش با انیمیشن سنتی یکسان است، اما تفاوت آنها در Flash و سایر ابزارهای مبتنی بر بردار است که بسیاری از فریمهای فردی را بر اساس ورودی انیماتورها تولید میکنند.
- انیمیشن سه بعدی
یک روش نوین، که در آن رایانهها تمام تصاویر و انیماتورها و زاویهها را وارد میکنند. انیماتورها بیشتر روی کنترل حرکات تمرکز میکنند و تصاویر را به رایانه واگذار میکنند. انیمیشن سه بعدی بهطور دیجیتالی توسط یک انیماتور مدلسازی و دستکاری میشود.
انیماتور معمولا با ایجاد یک Mesh چند ضلعی (سه بعدی) شروع میکند تا آن را تغییر دهد. یک Mesh عموما شامل راسهای زیادی است که توسط خطوط و صفحهها به هم متصل شدهاند که نمای ظاهری یک فرم را به شیء یا محیط سه بعدی میدهد. گاهی اوقات به Mesh یک ساختار اسکلتی دیجیتالی داخلی به نام آرماتور داده میشود که میتوان با آن Mesh را کنترل کرد. به این فرایند Rigging گفته میشود و میتوان از آن به همراه Key frameها استفاده کرد تا حرکت ایجاد شود.
تکنیکهای دیگری را هم میتوان به کار برد، توابع ریاضیاتی (مثلا جاذبه، شبیهسازی ذرات)، شبیهسازی مو یا خز و افکتها، شبیهسازی آتش و آب. این تکنیکها جزو دستهبندی ۳D dynamics قرار میگیرند.
- استاپ موشن
یک شیء یا مدل ثابت (عروسک، لوگو، نقاشی و …) را مقدار کمی حرکت میدهند و با دوربینی که ثابت واقع شده است از هر فریم عکسبرداری یا فیلمبرداری میکنند. سپس از پشت سر هم قراردادن تصاویر این حرکتهای فریم به فریم، تصویر حرکت القا میشود.
انیمیشن استاپ موشنی که در آن از انسان یا مدل واقعی استفاده میشود پیکسیلیشن نام دارد. فریمهای فردی را با دستکاری و عکاسی از اشیاء واقعی نمایش میدهند. اگرچه به اندازه روش سنتی پرهزینه و وقتگیر است، اما نتایج نهایی اغلب ظاهری بینظیر و باارزش دارند.
*برای تولید هر ثانیه انیمیشن به ۲۴ فریم نیاز است. فریمها کوچکترین عضو تشکیلدهنده یک تصویر هستند و این به معنای این است که کمتر یا بیشتر بودن آنها تفاوتهایی را در نمایش تصویر رقم میزنند. در نتیجه برای تولید هر ثانیه انیمیشن باید ۲۴ فریم طراحی شود که این مختص سبک انیمیشن دو بعدی یا همان انیمیشنهای سنتی هستند. در تولید انیمیشن با سبک استاپ موشن به همین میزان فریم، عکاسی میکنیم اما پایه و اساس آن طراحی حرکتها هستند.