رونق بازار انیمیشن‌ به واسطه انعطاف‌پذیری ذاتی در تولید انیمیشن باعث جلب توجه بیشتر صاحبان کسب‌وکار برای حل مشکلات فروش و بازاریابی در دوران کرونایی شده است.

 

برای مشاهده قسمت اول این مقاله روی این لینک کلیک کنید.

 

در قسمت اول رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی دیدیم که صنعت انیمیشن با کمترین آسیب و بیشترین بازده به اسلحه بزرگ کسب‌وکارها برای رفع مشکلات شیوع کرونا تبدیل شده است. پتانسیل بالا و ذاتی انیمیشن برای ارتباط با مخاطب، گسترش و در دسترس بودن ابزار دیجیتال برای ساخت انواع انیمیشن، شیوه تولید از راه دور از عواملی است که به رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی کمک کرده است ولی باید رشد فناوری نوین و قدرت جذب و حفظ استعدادهای جدید را نیز از عوامل مهم این رونق در نظر گرفت.

 

صنعت انیمیشن به‌راحتی می‌تواند از استعداد‌های جدید و قدرتمند برای ساخت انیمیشن‌های جذاب استفاده کنند. از آن گذشته رفع محدودیت‌های مکانی باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها و بالطبع ارزان ماندن انیمیشن نسبت به دیگر شیوه‌های تبلیغاتی شود و با این اوصاف رشد و رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی دور از دسترس نیست.

 

فناوری‌های نوین محصولاتی با کلاس جدید

در کنار این بخش‌های کلان مدیریتی باید به هنرمندانی اشاره کرد که در پشت پرده سایت‌ها در فضای مجازی به خلق انیمیشن می‌پردازند و بخش مهمی از بار رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی را بر عهده دارند. سایت‌هایی که تنها ۱۰ درصد پرسنل آنها حضوری هستند و دیگر اعضای آن به صورت فریلنسری مشغول فعالیت هستند. البته امیدوارم این را به این معنا نگیرید که کارمندان نمی‌توانند در یک دفتر کار حرفه‌ای یک‌دیگر را ملاقات کنند؛ بلکه اکثر آنها دارای تجهیزاتی هستند که در نوع خود بهترین است.

 

درواقع بسیاری از استودیوها برای حفظ بهره‌وری بالا به سراغ این فناوری‌های جدید رفته‌اند. به‌عنوان مثال استودیوهایی با استفاده از وب‌سرورها به هنرمندان بیرون از دفتر کار فرصت می‌دهند تا از فرصت‌های ساخت انیمیشن در استودیو استفاده کنند. همین رویه باعث شده که تیم آنها از کارکنانی بدون مشکلات محدودیت مکانی تشکیل شود که در دوران شیوع کرونا موهیتی بی‌بدیل است.

 

هر چند در گام نخست کار روی استوری‌بردها از طراحان وقت و انرژی بیشتری از کارگردان‌ها می‌گیرد؛ ولی پس از جلسات فشرده و شرکت در ویدیو کنفرانس‌ها، هر انیماتوری به خوبی می‌داند که چه وظیفه‌ای دارد و چگونه باید آن را بهترین شکل انجام دهد. در‌نتیجه کارایی خط تولید نامریی صنعت انیمیشن حتی با قدرتمایی ویروسی که جهان را به زانو درآورده همیشه در حال پیشرفت است.

 

رایج است که می‌گویند راز جذابیت انیمیشن‌ها اصوات هستند. همین روال شکوفایی برای تولید محصولات صوتی نیز با ارائه فناوری قدرتمند ISDN روی خطوط تلفن رخ داده و استودیو‌ها را به ضبط تلفنی اصوات ترغیب کرده است. ضبط با کیفیت قابل توجه صدا کیفیت تولید را بالا می‌برد اگرچه هزینه‌ آن تا سال ۲۰۰۵ عاملی برای نگرانی بود؛ لیکن با ورود ابزارهای ارزان‌تر و مبتنی بر اینترنت اوضاع بهتر شد.

 

مشکلات کار از راه دور

البته وجود فناوری‌ها در دنیای ضبط صدا و انیمیشن باعث نشده که تولید انیمیشن از راه دور، صنعت انیمیشن را به بهشت راحت‌طلبی و رفاه مطلق تبدیل کند. هنوز هم چالش‌های بزرگی در پیش روی استودیوها وجود دارد که جز با سخت‌کوشی و خلاقیت قابل رفع نیستند و می‌تواند عامل دشواری‌هایی برای رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی ایجاد کند.

 

استودیو‌ها باید خود را برای هنرمندانی که از تجهیزات جانبی پیشرفته استفاده نمی‌کنند هماهنگ کنند و پرسنل داخلی نیاز به آموزش بیشتری برای کار کنترل سخت‌افزاری فرایند ساخت از راه دور و رندرینگ دارند. البته صنعت انیمیشن نیز بیکار ننشسته و با ساخت نرم‌افزارهای جدید سعی دارد تا کیفیت را به اوج خود برساند و همچنان رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی را حفظ کند.

 

ما همه در یک کشتی هستم به ‌جز کرونا

نتیجه درخشان این همه سازگاری و خلاقیت باعث شده که صنعت انیمیشن اخراج کمتری را تجربه کند. چرا که کارفرمایان صنعت انیمیشن متوجه شدند که علاوه بر دل‌مشغولی برای حفظ پرسنل خود باید به حفظ امنیت و سلامت آنها نیز توجه کنند و گویی صنعت انیمیشن حال یک کشتی نجات است که حتی کارمندان دیگر صنایع نیز چشم امید به آن بسته‌اند.

 

استودیوهای انیمشن‌سازی مستقل نیز به سرعت درحال هماهنگی بیشتر با فرآیندهای جدید ساخت هستند و از این جهت می‌توان گفت رونق بیشتری در صنعت انیمیشن تجربه خواهیم کرد. البته اگر مسئولان کشوری نیز نگاهی به قوانین مالکیت فکری داشته باشند و حمایت‌های لازم را انجام دهند امیدواری‌های بیشتری از هر جهت برای سرمایه گذاری و تلاش در صنعت انیمیشن حتی با وجود کرونا ایجاد خواهد شد.

 

آنطور که برآوردها و بررسی رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی نشان می‌دهد تا چند ماه دیگر نیز هنوز درگیر قدرت‌نمایی ویروس کرونا خواهیم بود. متاسفانه در کشور ما دستگاه‌های مختلف به جز مجموعه صدا و سیما هنوز با اثرات قدرتمند استفاده از انیمیشن و موشن گرافیک آشنا نیستند؛ ولی در مقابل بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی استفاده از انیمیشن را به‌عنوان یک رویکرد مفید در تبلیغات خود در نظر گرفته‌اند.

 

همچنین شرکت‌های که به آن‌سوی مرزها برای فروش محصولات و خدمات خود نظر دارند نیز با تجربه انیمیشن در سبد تبلیغات رقبا بیگانه نیستند. اکنون بهترین زمان برای استفاده از پتانسیل هنرمندان ایرانی برای خلق آثار انیمیشن عالی و ارتقا صنعت انیمیشن ایران است تا از این نظر آنها نیز بتوانند در بازار خودی نشان دهند.

 

مزیت ویژه تولید انیمیشن در ایران علاوه بر بهره‌گیری از استعداد‌های برجسته هزینه‌های پایین تولید نسبت به بازار جهانی است که برای رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی بسیار وسوسه‌انگیز است. درعین‌حال نتایج مثبت انیمیشن‌ها در تبلیغات تا حدی است که هرگونه هزینه را می‌تواند پوشش دهد و بنابراین چالش‌های ویروس کرونا نه تنها مانع رشد صنعت انیمیشن نشده بلکه فرصت کشف دوباره جایگاه این صنعت بی‌بدیل در رشد کسب‌وکارها را به ارمغان آورده است.

 

مطالب بیشتر:

داشتن وب سایت فروش را افزایش می‌دهد؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید...