رونق بازار انیمیشن‌ با وجود مشکلات بزرگی که کرونا برای کسب‌وکارها فراهم کرده همچنان ادامه دارد و این به ‌واسطه موفقیت پویانمایی در به‌عهده گرفتن وظایف تبلیغات است.

با وجود چالش‌های کرونا صنعت انیمیشن در حال اوج‌گیری است. کرونا ویروس با همه کوچکی توانسته در اغلب جنبه‌های زندگی ما دگرگونی ایجاد کند. پیامدهای این دگرگونی در دنیای سرگرمی به نحو حیرت‌انگیزی چشم‌گیر بوده است. برخلاف بسیاری از صنایع دیگر که دچار سرنوشت شومی شدند در صنعت انیمیشن شاهد اخراج بسیار کمی از نیروهای هستیم در عین‌ اینکه تقاضا برای محصولات جدید روبه‌فزونی است و این از نشانه‌های بارز رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی است. در حقیقت راز تفاوت این سرنوشت را باید در آمادگی صنعت انیمیشن برای این دوران دانست که در چند دهه قبل رخ داده است؛ حتی شاید بدون آنکه کسی متوجه ارزش و قدرت واقعی آن شده باشد تا اینکه توجه به رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی ارزش آن را مشخص کرد.

از آن گذشته، قدرت زبان انیمیشن در آموزش و ارتباط عمیق با مخاطب باعث می‌شود که حتی پیام‌های آموزشی دوران کرونایی به‌نحو بهتری در ذهن مخاطب باقی می‌ماند که در رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی بسیار موثر است.

رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی

با شیوع کرونا بازده فروش و بازاریابی در شرکت‌های مهندسی و عملیاتی به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. استفاده از خدمات انیمیشن می‌تواند شیوه منحصر‌به‌فردی برای تعامل بیشتر با مشتریان بالقوه باشد.

با لغو رویدادها و نمایشگاهی تجاری و البته محدودیت‌های شدید در سفر کارشناسان فروش و بازاریابی انواع انیمیشن به‌ویژه انیمیشن سه‌بعدی می‌تواند در نمایش و تفهیم عملکرد محصولات مهندسی و ارائه راه‌کارهای پیچیده فنی به مشتریان بالقوه تاثیر عمیقی بگذارد و دشواری‌های فروش و بازاریابی را به‌شدت کاهش دهد. این انیمیشن‌های فنی با روایت داستانی جذاب در جلب نظر بیشتر مشتریان بسیار موفق عمل می‌کنند.

از این طریق بازاریابان حتی با وجود خانه‌نشینی می‌توانند با نمایش انیمیشن‌های دقیق به درک بهتر مشتریان از ویژگی و مزایای کالاها یا خدمات کمک کنند و شرایط ایده‌آلی را برای تصمیم‌گیری ایجاد کنند. حتی می‌توان از طریق این انیمیشن‌ها مواردی همچون آموزش، نصب، راه‌اندازی و نگهداری مربوط به خدمات مشتریان را نیز تا سطح مطلوبی بهبود بخشید که همگی عاملی برای رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی هستند.

شکوفایی بازار نرم‌افزارهای طراحی انیمیشن

بازار نرم‌افزارهای طراحی انیمیشن در سال‌های اخیر با توجه به توسعه و پیشرفت در فناوری جهش قابل‌توجهی پیدا کرده‌اند. از آن گذشته نرم‌افزارهای طراحی انیمیشن در صنعت فیلم و بازی با استقبال گرمی روبه‌رو می‌شوند. همچنین وجود انیمیشن‌های واقعیت مجازی در ساخت فیلم‌های انیمیشن VR با رشد چشم‌گیری همراه بوده است که به خودی خود به رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی کمک می‌کند.

هرچند دسترسی روزافزون کاربران به نرم‌افزارهای طراحی انیمیشن منبع باز می‌تواند در رشد و شتاب شکوفایی بازار نرم‌افزارهای طراحی انیمیشن موثر باشد؛ ولی همین افزایش کاربران خود تبدیل به یک فرصت بزرگ برای گسترش صنعت انیمیشن و رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی به‌شمار می‌ورد.

بازار نرم‌افزار طراحی انیمیشن را می‌توان بر اساس نوع، بازار عمودی و منطقه تقسیم‌بندی کرد. از نظر نوع انیمیشن می‌توان به انیمیشن‌های فلیپ بوک، انیمیشن دو بعدی، موشن گرافیک، استاپ موشن و انیمیشن سه بعدی اشاره و براساس بازار عمودی نیز باید دو گونه رسانه و سرگرمی و صنایع بازی را مدنظر قرار داد.

نرم‌افزار طراحی انیمیشن بر پایه منطقه جغرافیا نیز می‌تواند شامل بازار و شرکت‌های تولیدی در اروپا، آسیا، اقیانوسیه و سراسر آمریکای شمالی شود که هر کدام عرصه رقابت تجاری پر رونقی است. ابعاد بازار نرم‌افزار طراحی انیمیشن نشان می‌دهد که بشر امروز از هر طرف در محاصره لشکر انیمیشن‌ها است و اگر منصف باشیم بسیار از کاراکترهای انیمینش‌ها برای ما از اعضای خانواده آشناتر هستند و گویی که بشر در افسون انیمیشن شناور شده است و همچنان شاهد رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی خواهیم بود.

کرونا و بازار نرم‌افزار طراحی انیمیشن

رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی تا حدی مدیون تلاش تغییر استراتژی بازاریابان است. بازاریابان با وجود موانع بلندی که به‌واسطه تعطیلات اجباری ناشی از شیوع کرونا و قرنطینه برای کسب‌‌وکارها ایجاد شده هنوز امید دارند به مدد دو بال خلاقیت و فناوری از سد این چالش عبور کنند و از این جهت صنعت انیمیشن امروز را که نمادی از فناوری و خلاقیت است به‌عنوان یک فرصت‌ برتر قلمداد می‌کنند.

بازاریابان با شیوع ویروس کرونا چند هدف جدی را برای موفقیت تبلیغات کسب و‌کارها دنبال می‌کنند. هدف اولیه در قالب فرصتی برای همدلی برند با مشتریانی است که در معرض عواقب شیوع کرونا قرار گرفته‌اند. بعضی از برندها به سرعت دست به کار شدند و با ساخت دوباره فیلم‌های تبلیغاتی که بتواند در نظر مخاطبان ارتباط فرهنگی مناسبی با این دوران ویژه برقرار کند پیش قدم شدند.

درک و همراهی با مشکلاتی همچون تعطیلی مدارس و رعایت فاصله اجتماعی به‌وضوح در تبلیغات جدید خود را نشان می‌دهد، لیکن ساخت انیمیشن‌های کوتاه همراه با چاشنی طنز با هدف ارائه اطلاعات ضروری و مفید برای مخاطبان گوی سبقت را از دیگر انواع تبلیغات ربوده و بارها شاهد امواج جدید تبلیغات ویروسی هستیم که در شبکه‌های اجتماعی تازه به تازه به دست کاربران می‌رسد و یکی دیگر از نشانه‌های روشن رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی است.

در همه این رویه‌های تبلیغاتی خطوط قرمز جدیدی رسم شده که با چند بار نگاه کردن انیمیشن‌ها تبلیغاتی جدید کاملا قابل لمس هستند. حذف محتوای نامناسب در تبلیغاتی که به شرکت در انواع سفرها، تورهای تعطیلات و شرکت در اجتماعات مشغول بودند از هوشمندی بازاریابان در همراهی با مخاطبان است؛ لیکن اغلب این تبلیغات جدید مدیون انعطاف‌پذیری انیمیشن در ساخت و تولید است چرا که بسیاری از پروژه‌های سینمایی و حتی تلویزیون نیز با شیوع کرونا به ناچار متوقف شده است که خود به عامل مضاعفی برای رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی تبدیل شده است.

کرونا و شیوه تولید در صنعت انیمیشن

با رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی به‌جرات می‌توان گفت استودیو‌های انیمیشن برای سازگاری با تحولات اخیر ناشی از کرونا بهتر از هر بخش دیگری از دنیای سرگرمی و تبلیغات توانستند خود را از خطرات و تحولات مصون نگاه دارند.

آغاز دهه ۱۹۶۰ سریال‌های انیمیشنی به نمایش در‌آمدند که از راه دور ساخته شده بودند به‌عنوان نمونه انیمیشن ماجراهای جدید پینوکیو که به صورت استاپ موشن ساخته شده بود و از محصولات شرکت آمریکایی رانکین بیس به‌شمار می‌رفت در واقع در استودیو دنتسو ژاپن ساخته شده بود. همچنین سریال انیمیشنی نمایش کینگ کونگ که به‌عنوان نخستین انیمه یک شرکت آمریکایی بود نیز در ژاپن تولید شده بود.

روال کار ساخت انیمیشن‌های بین قاره‌ای بسیار جذاب بود. در آمریکا استوری بوردها تهیه می‌شدند و به آن سوی اقیانوس فرستاده می‌شدند و پس از چند ماه در قالب انیمیشن‌های جدید به استودیو سفارش دهنده بازمی‌گشتند که اگرچه روالی طولانی در ساخت داشت ولی باز هم محصولی کم هزینه و پر‌سود به‌شمار می‌رفت.

با گذشت سال‌ها پیشرفت‌های فناوری این روند را بهبود بخشید و این شیوه به رویه استاندارد و قابل اعتماد و البته مقرون به صرفه‌ای برای صدها استودیو انیمیشن در سراسر کره خاکی تبدیل شد تا امروز که به عامل دیگری برای رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی تبدیل شده است.

گسترش استفاده از نرم‌افزارهایی همچون تون‌بوم و مایا به انیماتورهای پکن در چین کهن و بربنک در ینگه دنیا، به‌عنوان پایتخت رسانه‌ای جهان، فرصت می‌داد که بتوانند همزمان روی یک پروژه انیمیشن کار ویرایش و ساخت را انجام دهند. فناوری چنان صنعت انیمیشن را پیشرو و منعطف کرده است که حتی کارگردان‌ها روند بازبینی تصاویر متحرک را در گوشی همراه پیگیری می‌کنند و با توانایی ذاتی در تولید کدام نوع روش و شیوه تولید تبلیغاتی مدرن یارای رقابت با صنعت انیمیشن‌ را دارد.

روند مدیریت پایپ‌لاین پیشرفت‌های جهشی را به‌واسطه فناوری تجربه کرده و در رونق بازار انیمیشن‌ در دوران کرونایی بسیار موثر بوده است. با قدردانی از وجود نرم‌افزارهایی همچون شات‌گان، سینک‌اسکچ و بیس‌کمپ که با قدرت بالا به تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده هماهنگی تیم‌های تولید انیمیشن می‌پردازند.

این نرم‌افزارها روند ساخت آثار هنرمندان بخش‌های مختلف تولید انیمیشن را که هرگز پا به استودیو پا نمی‌گذارند با دقت قابل تحسینی ردگیری می‌کنند و در اختیار مدیران تولید قرار می‌دهند. بنابراین تاسیس شرکت‌های موفق بیشتری که به پشتوانه یک سایت در کسب‌وکار دیجیتال پله‌های موفقیت را طی می‌کنند بیش ار پیش میسر شده که در قسمت دوم مطلب رونق بازار انیمیشن در دوران کرونا به آن می‌پردازیم.

 

 

قسمت دوم این مقاله را در این لینک بخوانید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید...