راهنمای شگفت انگیز تفکر طراحی در بازاریابی 

یافتن و اجرای راه‌ حل‌های جدید برای حل مسئله با تمرکز روی رفتار کاربران همیشه یکی از دغدغه های مدیران بوده است ، تفکر طراحی به عنوان راه‌ حل این چالش ظاهر شده است، که در چند سال گذشته به عنوان رویکردی برای حل مسائل پیچیده بسیاری از مشاغل محبوب در میان بازاریاب ها و صاحبین کسب و کار شده است.

تفکر طراحی بازاریاب ها را به این موضوع ترغیب می‌کند تا در رویکرد خود نسبت به برقراری ارتباط با مشتریان، هدفمندتر باشند. تجربه عالی مشتری تاثیر به سزایی در برندسازی، وفاداری و نرخ فروش یک کسب و کار دارد. راز موفقیت در استراتژی بازاریابی شما، توسعه برنامه‌های تجربیات برند است که مشتری محور باشد، اینجاست که تفکر طراحی نقش خودش را بازی می‌کند.

 

 تفکر طراحی یا Design thinking چیست؟

به طور کلی، تفکر طراحی یک روش طراحی است که برای حل مشکلات مربوط به انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف آنچه که ممکن است فکر کنید، این موضوع نیست که یک برند یا کالایی از نظر مخاطب خوب به نظر برسد، در عوض این یک رویکرد سیستماتیک برای حل مسئله‌ای است که به بازاریاب ها این امکان را می‌دهد تا ایده های جدید و هیجان انگیزی را به مشتری ارائه دهند و فرصت صحبت با او را بدست آورند.

تفکر طراحی، فراتر از مدل‌های تجاری سنتی است و تمرکز آن بر همدلی با مشتری و آزمایش‌هایی در دنیایی واقعی می‌باشد. تفکر طراحی، بازاریاب ها را قادر می‌سازد که استراتژی بازاریابی با کیفیت تولید کنند.

بنابراین شما مشغول بازاریابی محلی مشاغل محلی و یا خدماتی خاص هستید، مهم است که اکتشاف کنید و ایده‌هایی را تهیه کنید که بهتر از نیاز و خواسته‌های مصرف کنندگان باشد و از آن‌ها به خوبی استفاده کنید.

 

مراحل تفکر طراحی

مانند هر روش دیگر، تفکر طراحی باید مراحل خاصی را دنبال کند، که به پروژه مبتکرانه ایجاد شده توسط طراحان کمک کند. با این وجود نباید به عنوان یک موضوع مرحله به مرحله درک شود، اغلب اوقات این مراحل به صورت موازی اتفاق می‌افتد و یا نیاز به تکرار چند باره دارند تا به جواب اصلی خود برسند.

یک راهنمای شگفت انگیز طراحی تفکر در بازاریابی

بیایید نگاهی دقیق‌تر کنیم به پنج مرحله ای که طراحان باید آن‌ها را دنبال کنند.

  • مرحله اول: در موقعیت‌ها و شرایط گوناگون با مشتریان همدلی کنید.
  • مرحله دوم: با تعریف مشکلات اصلی به ذهنیت حل مسئله نزدیک شوید.
  • مرحله سوم: با تولید راه حل‌های بهتر برای مشکلات به وجود آمده، ایده آل سازی کنید.
  • مرحله چهارم: تجربیات ایده آل کاربر را از دید مشتریان تصور کنید و نمونه‌های اولیه محصول را ایجاد کنید.
  • مرحله پنجم: محصول کامل را تست کنید تا هرگونه مشکل احتمالی را بتوانید برطرف کنید.
  •  

اکنون که ما تفکر طراحی را مورد بررسی قرار دادیم و با پنج مرحله آن آشنا شدیم، بیایید به نکاتی بپردازیم، که به طراحان کمک می‌کند تا از تفکر طراحی به عنوان یک استراتژی برای نوآوری و جذب بیشتر استفاده کنند.

 

از دید مشتری شروع کنید

از آنجایی که بازاریابی به طور کلی درباره هزینه کمتر و بهبود ارتباط با مشتری در انتهای کمپین است، کمپین‌های موفق باید قلب و روح مخاطبان را لمس کنند و به آن نزدیک شوند. برای بازاریاب ها مهم است که نه تنها روی محصولات و خدماتی که می‌فروشند تمرکز کنند، بلکه باید تجربه مشتری را نیز مد نظر قرار دهند.

یکی از بزرگترین چالش‌های بازاریابی امروز، دستیابی به مخاطبان به صورت شخصی است. از آنجا که هر مصرف کننده ترجیح می‌دهد که به سادگی با انواع کسب و کارها در ارتباط باشد، درصورتی که بازاریاب ها مطابق با انتظارات مخاطب نتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند، مخاطبان به راحتی ارتباطشان را با آن کسب و کار قطع و به سمت رقبا روانه می‌شوند.

یک راهنمای شگفت انگیز طراحی تفکر در بازاریابی

کل فرآیند ایجاد یک بازاریابی در مورد تفکر طراحی را می‌توان به سه سوال اساسی تقسیم کرد:

نقاط ضعف مشتری چیست؟

این سوال باید باعث شود تا بازاریاب ها کمی آرام شوند و به همدلی با مشتری توجه بیشتری داشته باشند. باید قبل از رفتن به سمت تخته سفید و نوشتن ایده‎ها یا حتی Brain storming باید توجه داشته باشند که مشتریان چه احساسی دارند.

شما باید به زندگی روزمره آن‌ها و یا به خانه‌های آن‌ها نفوذ کنید تا متوجه شوید که مخاطبانتان با چه مشکل یا مشکلاتی روبرو هستند و چگونه می‌توانید چیزی را ایجاد یا پیشنهاد دهید تا آن مشکلات را برطرف کند.

 راه حل دیگر این است، که به بررسی شرکت‌هایی که در حوزه شما فعالیت می‌کنند بپردازید و ببینید که مخاطبان آن‌ها از چه چیزی ناراضی هستند و یا چه چیزی را بیشتر می خواهند، با بررسی این موارد شما می‌توانید پیشنهاد بسیار عالی را به مخاطبان بر حسب نیازشان دهید که فروش یا ارائه خدمات را افزایش دهد.

 

“چه می شود اگر”؟

این سوال همیشه بهترین و دارای بالاترین خواستگاه برای خلاقیت و ایده پردازی بوده است. این سوال یک قدم مناسب برای شماست تا مشتریان، متخصصان و هرکسی را که با محصول و یا خدمات ارتباطی داشته را برای ایجاد ایده‌های بهتر در اختیار بگیرید. هرچه گروه‌های بررسی شما متنوع‌تر باشد، ایده‌های خلاقانه تری را بدست می‌آورید.

 

چه کارهایی؟

این مرحله آزمایش فرآیندی است که در آن مشتری‌ها می خواهند و سوال این است که چه مشاغلی می توانند آن‌ها را ارائه دهند. هر ایده‌ای که ایجاد کرده‌اید را ارزیابی کنید و مفاهیمی که با استفاده از منابع موجود تولید شده استخراج کنید. در آخر نمونه‌هایی را که از ایده‌ها اجرا کردید، با مخاطبان به اشتراک بگذارید و بازخورد آن‌ها را نسبت به نمونه خود بدست آورید.

یک راهنمای شگفت انگیز طراحی تفکر در بازاریابی

تیمی بسازید تا با دیدگاه های شما مطابقت داشته باشد

تفکر طراحی، فرآیندی پیچیده است، که به بازاریاب‌ها کمک می‌کند تا بدانند مشتریان به چه چیزهایی نیاز دارند و چه راه حل‌های نوآورانه‌ای برای مشکلاتشان وجود دارد. این موضوع یک فرآیند چند مرحله ای است که به نتایج متبوعی از استعداد‌ها و دیدگاه‌ها نیاز دارد تا به مفاهیم نوآورانه منجر شود. تیمی که مدت طولانی باهم کار کرده‌اند ممکن است دارای دیدگاه‌های مشترکی شده باشند که خلاقیت را از ایده پردازی آن‌ها دور می کند.

یک تیم موثر که می‌تواند فرهنگ سازی برای تفکر طراحی را ایجاد کند، باید تیمی مدرن و با استعداد‌های متفاوت باشد. این تیم باید یک کارکرد متقابل داشته باشد که شامل تجربه مشتری، طراحی، بازاریابی و متخصصان فناوری است که در جهت رسیدن، به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.

 

تولید محتوا

محتوا یکی از نقش‌های کلیدی در هر استراتژی بازاریابی است، چرا که به شما کمک می‌کند تا اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید، تیم تولید محتوا مسئولیت نگارش مقالات، ایجاد محتوای تصویری و طراحی اینفوگرافیک و غیره را بر عهده دارد. بسته به نیاز شما می توانید، یک تیم داخلی و یا به صورت فریلنسر با افراد و آژانس‌های دیگر کار کنید که هرکدام دارای معایب و مزایای خاص خودشان هستند که باید بر اساس نوع کسب و کار فعالیت یکی از این راه‌ها را برای خودتان انتخاب کنید.

 

ارتباط مداوم و توجه به نیاز مشتریان

از آنجا که مشتریان قبل از اقدام به خرید باید با برند شما به صورت کامل ارتباط برقرار کنند، برای همین منظور باید تیم شما روابطی با کیفیت را با مخاطبان و مشتریان ایجاد کنند.که این مسئله نیازمند ارتباط هرروزه درباره رفتار کاربران و مخاطبان است که باید بدانند که چه چیزی برای مخاطب بیشتر کاربردی یا جذاب است و از آن به بهترین شکل استفاده کنند.

 

خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم :

ارزش مدیریت ارتباط با مشتریان در کسب و کارها-بخش دوم

ارزش مدیریت ارتباط با مشتریان در کسب و کارها-بخش اول

 

کسب درآمد

بخشی از تیم باید وظیفه تبدیل سرنخ‌ها به مشتری و کسب درآمد را داشته باشند.

 

در آخر

مشتریتان و مخاطبان خود را باید تمام و کمال درک کنید

به طور طبیعی، بازاریاب ها علاقه‌مند هستند تا درک گسترده‌ای از مشتریان خود داشته باشند. در فرآیند تفکر طراحی، بازاریاب ها باید قبل از درک مشتری کارهای بیشتری انجام دهند، در واقع باید پا در کفش مخاطب خود بگذارند تا بتوانند نیازهای آنها را درک کنند، تا مفاهیم و محصولاتی را ایجاد کنند که راه‌حلی برای مشکلات آن‌ها باشد.

شرکت دیجیتال مارکینگ پویا آرت” ضمن سپاسگزاری از شما بابت مطالعه مقاله فوق، اعلام می‌دارد به پاس این توجه به شما یک جلسه مشاوره رایگان (حضوری یا تلفنی) جهت ایجاد یا توسعه کسب و کارتان هدیه می‌دهد تا دانش خود را در اختیار شما گذاشته و تجربه های موفق و بی‌نظیرش را با شما به اشتراک بگذارد.

در این جلسه پر محتوا کارشناسان ما ابتدا با تخصص و کسب و کار شما آشنا می‌شوند و بعنوان یک راهنما و مربی شما را با روش‌های اثربخش دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌نمایند.

در این جلسه ی مشاوره، با مفاهیم زیر آشنا می‌شوید.

اصول و مزایای یک “طراحی وبسایت حرفه ایی” و تفاوتها بین “سایت شرکتی” و “سایت فروشگاهی” ، همچنین شما با “روشهای سئو” (SEO) ( Search Engine Optimization) آشنا می‌شوید، در این جلسه مشاوره شما با “اصول برندینگ” و ابزار آن آشنا خواهید شد، جایگاه مشتریان وفادار (“باشگاه مشتریان“) و سامانه “مدیریت ارتباط با مشتریان” (“CRM”) را در میابید ، در خصوص “محتوا مارکتینگ” و “ویدئو مارکتینگ” هم مطالب بسیار ارزنده و آموزنده ایی دریافت می‌کنید، شدیدا پیشنهاد می‌کنیم از این فرصت طلایی استفاده کنید. لازم بذکر است هزینه مشاوره این جلسه حرفه ایی سه ساعته معادل ٣.۵ میلیون تومان است اما برای افرادی که در بخش “ارتباط با ما” یا بخش “برندینگ” فرم تکمیل کنند یا از طریق واتساپ سایت درخواست بدهند،کاملا رایگان خواهد بود.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید...