Google Analytics ابزاری خارق العاده برای تحلیل رفتار بازدیدکنندگان وب سایت است. نرخ تبدیل (Conversion rates) یکی از اولویت‌های اصلی بسیاری از وب سایت‌های بازاریابی است و مطمئناً گوگل آنالیتیکس می‌تواند به شما در درک نرخ تبدیل و موارد مربوط به رابط کاربری کمک کند.

Google Analytics ابزاری برای بهبود محصولات و بازاریابی وب سایت ها است و دقیقاً به شما می‌گوید که کاربران چه کاری انجام می‌دهند ، از کجا‌ می‌آیند، چه مدت مشغول کار هستند و…. همه این موارد در سایر معیارهای نرخ تبدیل و نرخ نگهداری تحت تأثیر قرار می‌دهد. Google Analytics می‌تواند ابزاری پیچیده باشد ، اما داده‌ها و بینش عظیمی را ارائه می‌دهد. بنابراین ، امروز ما در مورد دو زیر مجموعه  از Google Analytics به عنوان یک طراح UX استفاده کنید صحبت خواهیم کرد :رفتار کاربر و قصد کاربر.

جستجوی رفتار کاربر با Google Analytics

به منظور بهبود رابط کاربر ، باید درک کنید که کاربران چگونه رفتار می‌کنند. آنها در سایت شما چه می‌کنند؟  کجا می‌روند؟  اهل کدام کشور هستند؟ با آموختن جنبه‌های مختلف رفتار کاربر از طریق Google Analytics ، می توانید زمینه‌های مشکل بالقوه‌ای را کشف کنید که بعد از آن  اولویت بندی و اصلاح کنید.

جریان رفتاری (Behavior Flow)

جریان رفتاری در Google Analytics صفحات ، حجم ترافیک و مسیرهای رفت و آمد را مشخص می‌کند، از جمله رایج ترین مسیرهایی که بازدیدکنندگان برای ورود و خروج از صفحات خاص انجام می‌دهند. می توانید نمای کلی از گردش کلی اطراف یک صفحه خاص، گردش مشتری در صفحات وب را مشاهده کنید. وقتی جریان رفتاری را با زمان صرف شده در سایت خود مقایسه می‌کنید ، می‌توانید به سرعت قطب های اصلی صفحات وب را شناسایی کنید.

گوگل آنالیزچگونه افراد در سایت شما حرکت می کنند؟

نگاهی به جریان رفتار یک روش عالی برای تجزیه و تحلیل گردش کاربر فعلی برای بهینه‌سازی بیشتر وب سایت است. به عنوان مثال، می توانید تعداد صفحاتی را که بازدید کننده با آنها روبرو می‌شود بهینه سازی کنید تا به فرم انتخابی، خرید یا خواندن وبلاگ برسد. همچنین متوجه می‌شوید که  بازدیدکنندگان بین بسیاری از صفحه‌های وب سایتتان به عقب و جلو می‌روند. این یک شاخص عالی برای سردرگمی ناوبری، طراحی گمراه کننده یا کپی اشتباه است.

علاوه بر این، جریان رفتار صفحاتی را که افراد بیشترین بازدیدکننده را دارد، مشخص می‌کند که لزوماً انتظار ندارید. به عنوان مثال، این نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان شما برای بدست آوردن جایی که می‌خواهید به آنجا بروند، مشکل دارند، آنها به آن صفحات بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌کردید علاقه دارند، این بدان معنی است که شاید شما کاری را که بازدیدکنندگان در واقع سعی می‌کنند انجام دهند اشتباه درک کرده باشید.

بازدید کنندگان از کدام صفحات خارج می‌شوند؟

جریان رفتاری بینش بسیار خوبی را ارائه می‌دهد، نمونه ای از این امر مشاهده صفحات خاصی که بازدیدکنندگان سایت زیاد است. این می تواند یک چیز خوب یا بد باشد. این بدان معنی است که مردم مانند صفحه‌ای که می خواهید از صفحه “متشکرم” خارج می‌شوند. یا، این بدان معنی است  که چیزی در این راه وجود دارد که آنها را از رسیدن به هدف خود متوقف می‌کند.

رفتار سؤالات پاسخ می دهد

برای تکرار ، ابزار جریان رفتار Google Analytics به سؤالات بسیاری از جمله ،

  • بازدید کنندگان در کدام صفحه قرار می گیرند؟
  • آنها از کجا خارج می شوند؟
  • گردش یک بازدیدکننده در وب سایت چگونه به نظر می رسد: از کدام صفحات بازدید می کنند و به چه ترتیب؟

“با تجزیه و تحلیل دقیق جریان رفتار ، طراحان می‌توانند گردش کاربر را بهینه سازند تا گامهای منطقی ، معنی دار و آسان برای تولید آنها را ترغیب به سمت تبدیل کنند.” – آل گومز

پیگیری رویداد Event Tracking

پیگیری رویداد یکی دیگر از ابزارهای شگفت انگیز در Google Analytics است زیرا به شما امکان می دهد اقدامات مخفی را مشاهده کنید. Event Tracking به شما امکان می‌دهد تا کلیک‌های خاص مانند دکمه های CTA، لینکها، ناوبری یا هر چیز دیگری که تعاملی است ، ردیابی کنید . به عبارت ساده ، Event Tracking به شما امکان می دهد تا بفهمید که آیا افراد با یک عنصر تعاملی مشخص شده در سایت شما ارتباط برقرار می کنند یا خیر.

هر چیزی و هر آنچه که یک بازدید کننده یا یک کاربر می تواند روی آن کلیک کند، میتوانید با ردیابی رویداد پیگیری کنید.

گوگل آنالیز

گزینه Audience

برخی از طراحان ویژگی Audience Google Analytics را به عنوان “بهترین دوست طراح UX ” توصیف می‌کنند ، زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات کاملی از بازدیدکنندگان شما ارائه دهد. بینش مخاطب تعداد قابل توجهی از جزئیات از قبیل مکان بازدید کنندگان شما ، آمار جمعیتی مانند جنسیت و حتی دستگاه هایی که برای بازدید از سایت شما استفاده می کردند را به شما نمایش می‌دهد.

علاوه بر این، جایی است که می‌توانید نه تنها دستگاه ها ، مرورگرها یا سیستم عامل هایی که بازدید کنندگان شما از آنها استفاده می کنند و حتی اندازه صفحه مرورگرهای آنها را نیز میبینید. 

ابزار مخاطب می‌تواند به جزئیات زیادی بپردازد ، که اطلاعات روشنگری در مورد چگونگی درک بهتر مخاطبان شما و چگونگی دوست داشتن آنها با اینترنت به شما می‌دهد.

گوگل آنالیزپیدا کردن الگوهای مفید مخاطبان

مخاطبان می توانند به شناسایی انواع الگوهای بازدیدکننده کمک کنند. به عنوان مثال، بازدیدکنندگان در شب یا صبح زودسایت را مشاهده می‌کنند. اینها موارد مهمی هستند زیرا به شکل گیری ذهنیت بازدیدکننده کمک می‌کند و  به تیم شما کمک کند تا رابط کاربری بهتر و کمپین‌های بازاریابی بهتر داشته باشد. اکثر بازدیدکنندگان خود را در اوایل بعد از ظهر دارید، یا شاید در آخر هفته ها هرگز تبدیل نشوند. به عنوان مثال از این دانش استفاده کنید تا زمان بیشتری برای فعالیتهای بازاریابی خود داشته باشید. بله ، شما باید بیشتر در مورد چرایی وجود این الگوهای تحقیق کنید ، اما ویژگی مخاطبان Google Analytics اولین قدم برای شناسایی و مشاهده این الگوهای است.

در الگوهای مخاطبان فرصت پیدا کنید

همه این الگوهای فرصت هستند، آنها به شما امکان می‌دهند یک تجربه کاربری بسیار خاص تر ایجاد کنید. به عنوان مثال ، اگر متوجه شدید بسیاری از بازدیدکنندگان شما از یک وسیله خاص یا اندازه پنجره مرورگر استفاده می‌کنند ، فرصتی است که بتوانید با محتوای خاص یا طرح بندی های خاص دستگاه آزمایش کنید.

ایده عالی دیگر این است که تعیین کنید مخاطبان شما از کشوری یا منطقه ای که انگلیسی زبان اصلی نیست ، آمده اند یا خیر. این همچنین فرصتی است برای بازنویسی مطالب با ساده ترین شرایط ، یا شاید حتی نوشتن آن به زبان مادری آنها.

گوگل آنالیزمخاطبان را در برابر معیارها مقایسه کنید

بدون شک مخاطب ابزاری مفید است. این بینش را به زیر مجموعه‌های مختلف مخاطبان خود می بخشد و همچنین می تواند مخاطبان ثانویه را نیز شناسایی کند. پروفایل ها و الگوهای مختلف مخاطبان را که در مقابل معیارهایی مانند نرخ تبدیل و جریان رفتاری ی پیدا کرده اید مقایسه کنید تا درک عمیق تری از آنچه برای بازدید کنندگان یا در برابر آنها کار می‌کند ، داشته باشید.

با استفاده از Google Analytics هدف کاربر را متوجه می شوید

منظور کاربر از Google Analytics چیست؟ استفاده از این ابزار به عنوان ابزاری برای فهمیدن دلیل انتخاب مردم در وهله اول به وب سایت شما است. به سؤالاتی مانند زیر پاسخ می دهد:

  • بازدید کننده هایی که سعی در انجام آن دارند چیست؟
  • آنها به دنبال چه اطلاعاتی هستند؟
  • آنها سعی در انجام چه کاری دارند؟

متأسفانه Google Analytics نمی تواند چیزی را برای شما هجی کند، تفسیر داده ها ، یافتن و تحلیل الگوهای و غیره بر عهده شماست. با این حال ، این داده ها در حمایت  یا بحث تئوری ها مفید هستند. این امر به شما کمک می‌کند با یافتن فرصت های جدید برای بهبود، مانند اجرای تست های A / B ، موارد جدیدی را تدوین کنید.

صفحات دیده شده

به نمای صفحه نگاهی بیندازید تا ببینید که چند بار از صفحه بازدید می شود. با این حال ، هنگامی که همه بازدیدهای صفحه را در برابر نمای صفحه منحصر به فرد مقایسه می کنید ، می توانید بفهمید بازدید کنندگان چندین بار به محتوا نگاه می کنند یا خیر. هنگام بازگشت ، این مسئله را با یک بار دیگر مقایسه کنید ، و می توانید تصویر بهتری از رابطه بازدید کننده با محتوای خود بدست آورید. به عنوان مثال ، ممکن است یک پست وبلاگ به مرور زمان یک منبع قابل اعتماد برای آن بازدید کننده داشته باشد ، در صورتی که هر چند هفته یک بار مجدداً از آن بازدید کند. ممکن است ، آنها قبل از اینکه تبدیل شوند ، باید چندین بار از صفحه فرود مجدداً بازدید کنند؟ این اغلب برای خریدهای گران قیمت که مشتریان نیاز به اطمینان بیشتری دارند یا در حصار هستند ، صادق است.

نمای صفحه و درگیری کاربر

بله ، نمای صفحه یک راه خوب برای سنجش میزان درگیری کاربر است. شما این کار را با بررسی نمای صفحه در برابر اهداف و نرخ تبدیل انجام می دهید. هنگامی که بازدیدهای صفحه ، جریان های رفتاری و نرخ تبدیل را مقایسه می کنید ، می توانید تعیین کنید که آیا افراد به طور مکرر از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می شوند ، زیرا آنها نمی توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. این مطمئناً یکی از دلایلی است که بازدید کنندگان در حال تبدیل شدن نیستند.

داشتن نمای صفحه بالا و نرخ تبدیل پایین عالی نیست ، اما الگویی است که ارزش شناسایی دارد. این فرصتی است برای بررسی و رفع آنچه در راه بازدید کننده قرار می گیرد. این می تواند به آسانی به عنوان یک لینک شکسته یا پیچیده به عنوان یک ناوبری ضعیف همراه با یک نسخه گیج کننده باشد.

و به همین دلیل Google Analytics بسیار با ارزش است. این امکان را می دهد تا شما را در بازدید کنندگان واقعی و واقعی سایت خود مشاهده کنید. به داده ها نگاه کنید و آن را بیشتر تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید وب سایت شما چگونه روی بازدید کنندگان شما تأثیر می گذارد

 

نرخ Bounce rates

در عمل ضریب بازگشت بعنوان یک فاکتور منفی شناخته می‌شود و بالا بودن آن نشانگر ضعف شما در نحوه ارائه مطالب است. مهمترین فاکتور برای سنجش موفقیت یک وبسایت تعداد کاربران ثابت آن است؛ یعنی افرادی که هرچند وقت یکبار به آن سر میزنند و بروزرسانی مطالب شما را پیگیری می‌کنند.

وقتی نرخ Bounce rates بالا باشد

نرخ Bounce rates بالا می تواند چیز خوبی باشد ، به خصوص وقتی که نرخ تبدیل بالایی نیز دارید. این داده ها همچنین می تواند حاکی از این باشد که این صفحه افرادی را که جزء مخاطبان هدف شما نیستند خیلی سریع از بین می برد ، که در واقع یک چیز خوب است. دلیل این امر این است که صفحه به طور مؤثر منجر به هدایت شما می شود. وقتی صحبت از یک صفحه فرود مستقر در سرویس است ، در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود ، زیرا می توانید به جای هدر رفتن وقت اضافی و یا در غیر این صورت مقابله با سرب های غیرمجاز ، بر روی تبدیل بیشتر یا خدمت به سرب های واجد شرایط متمرکز شوید.

بسته به اهداف خاص وب سایت شما یا صفحات وب شخصی ، میزان Bounce rates بالا می تواند نشانگر این باشد که افراد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا نکردند. با این حال ، این صفحه نتوانست آنها را علاقه مند به خواستن بیشتر یا تبدیل آنها کند. 

گوگل آنالیز

Bounce rates و تست های A / B

اگر با نرخ تبدیل پایین و یا زمان کم در صفحه ، نرخ Bounce rates بالا را تجربه می کنید، این فرصتی برای شما است که بتوانید صفحه را بهینه کنید. بسیاری از موارد می توانند نرخ Bounce rates را تحت تأثیر قرار دهند ، به همین دلیل بررسی هر گونه داده ای که از Google Analytics می یابید بسیار مهم است. به عنوان مثال ، می تواند نشان دهد که CTA های شما روشن نیستند یا ممکن است اطلاعات برای متقاعد کردن بازدید کننده برای تبدیل کافی نباشد. شاید شما به عنوان انتخاب ایمیل خود به آنها چیزی را که نمی خواهید یا نیاز ندارند را به آنها ارائه دهید با توجه به این موارد ، این یک علامت فرصتی عالی برای شما است که AB بتوانید طراحی صفحه یا محتوای صفحه را آزمایش کنید.

زمان در صفحه

همانطور که از نام آن پیداست ، این ابزار Google Analytics به شما می گوید که چه مدت افراد در وب سایت شما و صفحات شخصی آن قرار می‌گیرند. شما می توانید بینش های خوبی از این ، به دست آورید ، مانند این که بازدیدکنندگان برای انجام کار چقدر زمان می‌گیرند. این یک ابزار روشنگری برای وبلاگ ها یا وب سایت های اطلاعاتی است. اما ، همچنین ردیابی در برابر قیف های جریان رفتاری نیز مناسب است. 

در سایت های با محتوای طولانی و یا فرم های بزرگ مانند نظرسنجی ، بازدیدکنندگان برای مدت طولانی اقامتخوب هستند. این بدان معنی است که مردم با آنچه در صفحه درگیر هستند ، درگیر می شوند. متناقض در برابر صفحه در برابر نرخبرای دیدن چقدر سریع مردم متوجه می شوند که سایت برای آنها نیست یا اینکه بلافاصله چگونه برای کشف بیشتر سایت جذب می شوند.

گوگل آنالیزهمیشه بینش داده ها را مقایسه کنید

یکی از بزرگترین موارد Google Analytics این است که لازم نیست نقاط مختلف داده ها را در سیلوهای مختلف جستجو کنید. صادقانه بگویم ، نباید. مقایسه نقاط مختلف داده ها تنها راه برای بدست آوردن دقیق ترین تصویر از آنچه اتفاق می افتد است. همانطور که دیدید ، داشتن نرخ Bounce rates بالا (به دلیل اینکه صفحه در صلاحیت های صحیح خوب است) ممکن است یک چیز خوب باشد ، اما داشتن چندین صفحه نمایش (به دلیل اینکه کاربران نمی توانند آنچه را که می خواستند پیدا کنند) می تواند یک چیز بد باشد.

همیشه داده هایی را که در Google Analytics می بینید در برابر سایر معیارها یا KPI های خود مقایسه کنید. اگر ابزارهای تحلیلی دیگری در سایت خود دارید ، داده های آنها را در برابر اطلاعاتی که در Google Analytics یافتید بررسی کنید. برای بدست آوردن بینش انتقادی نسبت به آنچه به بازدید کنندگان شما کمک می کند و آنچه نیست ، از آنالیز استفاده کنید.

گوگل آنالیزنتیجه

Google Analytics می‌تواند برای طراحان تجربه کاربری کاملاً مفید باشد تا نگاه دقیق تری به نحوه رفتار افراد در وب سایت ها داشته باشند. اینها فقط شش ابزاری است که ما آنها را پوشش داده ایم. مقایسه و تحلیل انواع مختلف داده هایی که Google Analytics می تواند ارائه دهد، مهم است. به این ترتیب ، شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن از آنچه افراد در سایت شما انجام می‌دهند ، آنچه برای آنها یا علیه آنها و غیره کار می کند.

شرکت دیجیتال مارکینگ پویا آرت” ضمن سپاسگزاری از شما بابت مطالعه مقاله فوق، اعلام می‌دارد به پاس این توجه به شما یک جلسه مشاوره رایگان (حضوری یا تلفنی) جهت ایجاد یا توسعه کسب و کارتان هدیه می‌دهد تا دانش خود را در اختیار شما گذاشته و تجربه های موفق و بی‌نظیرش را با شما به اشتراک بگذارد.
در این جلسه پر محتوا کارشناسان ما ابتدا با تخصص و کسب و کار شما آشنا می‌شوند و بعنوان یک راهنما و مربی شما را با روش‌های اثربخش دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌نمایند.
در این جلسه ی مشاوره، با مفاهیم زیر آشنا می‌شوید.
اصول و مزایای یک “طراحی وبسایت حرفه ایی” و تفاوتها بین “سایت شرکتی” و “سایت فروشگاهی” ، همچنین شما با “روشهای سئو” (SEO) ( Search Engine Optimization) آشنا می‌شوید، در این جلسه مشاوره شما با “اصول برندینگ” و ابزار آن آشنا خواهید شد، جایگاه مشتریان وفادار (“باشگاه مشتریان“) و سامانه “مدیریت ارتباط با مشتریان” (“CRM”) را در میابید ، در خصوص “محتوا مارکتینگ” و “ویدئو مارکتینگ” هم مطالب بسیار ارزنده و آموزنده ایی دریافت می‌کنید، شدیدا پیشنهاد می‌کنیم از این فرصت طلایی استفاده کنید. لازم بذکر است هزینه مشاوره این جلسه حرفه ایی سه ساعته معادل ٣.۵ میلیون تومان است اما برای افرادی که در بخش “ارتباط با ما” یا بخش “برندینگ” فرم تکمیل کنند یا از طریق واتساپ سایت درخواست بدهند،کاملا رایگان خواهد بود.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید...