گوگل ادوردز و مزایده برای نمایش بهترین سایت ها

گوگل ادوردز (Google Ads) ساز‌وکاری ویژه برای انتخاب بهترین سایت‌ها و نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو و بخش‌های تبلیغات کلیکی دارد که درک آن شرط موفقیت در تبلیغات گوگل است. به ‌جرات می‌توان گفت گوگل ادوردز یا گوگل ادز بر پایه سیستم فروش حراجی کار می‌کند. هنگامی‌که کاربری یک جست‌وجو را در موتور جست‌وجو آغاز می‌کند گوگل نیز در یک جستجوی موازی فهرست تمام تبلیغاتی که با کلمه کلیدی و موضوع پرس‌وجوی کاربر در ارتباط است تهیه می‌کند.

هنگامی که در این بانک تبلیغات گوگل ادوردز بیش از یک تبلیغ‌کننده برای موضوع جست‌وجو وجود داشته باشند زنگ شروع مزایده گوگل ادوردز زده می‌شود. اما این همه ماجرا نیست. عوامل گوناگونی در تعیین جایگاه شما در صفحه نمایش جست‌وجوی گوگل وجود دارند که برای موفقیت در گوگل ادوردز باید با آنها بیشتر آشنا شویم.

 

گوگل ادوردز چگونه کار می‌کند؟

از آنجا که استفاده از گوگل ادوردز برای کسب سریع جایگاه بالا در صفحه نتایج گوگل است؛ نخستین مفهومی که با آن مواجه می‌شوید رتبه سایت یا اد رنک (ad rank) است. برای کسب بهترین اد رنک نبردی تمام عیار در زیر پوسته گوگل بین رقبای تجاری در می‌گیرد که گویی تمامی ندارد. در حقیقت با تقاضا و جست‌وجوی هر کاربر در مورد یک کلمه کلیدی این مبارزه شکل می‌گیرد؛ لیکن این مبارزه که با موفقیت کسب‌وکار رابطه مستقیمی دارد بدون خونریزی انجام می‌شود و به مزایده گوگل معروف است.

گوگل ادوردزمزایده گوگل بر اساس فاکتورهایی است تا علاوه بر پویای و حفظ کیفیت محتوا برای کاربران تنها آنها که شایسته هستند از بهترین اد رنگ تبلیغات در صفحه اول گوگل برخوردار شوند. از همین جهت آشنایی با این فاکتورها بر هر طالب موفقیتی واجب است.

 

مبلغ پیشنهادی

مبلغ پیشنهادی یا مبلغ بید همان حداکثر بودجه‌ یا هزینه تبلیغات در گوگل است که حاضرید برای کلیک روی هر تبلیغ بپردازید. برنده این مزایده بهترین جایگاه در فهرست نمایش تبلیغ گوگل را از آن خود می‌کند؛ لیکن بردن این مزایده تنها شرط لازم برای کسب جایگاه بهترین‌ها نیست.

 

امتیاز کیفیت

امتیاز کیفیت را باید به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت و بسیار پربازده در نظر بگیرید؛ چرا که معیاری برای درک درست گروه تبلیغاتی از کار خود است. هرچقدر تبلیغ شما با صفحه فرود و نیازی که کاربر در جست‌وجوی آن بوده ارتباط بیشتری داشته باشد شایسته دریافت بالاترین امتیاز کیفیت هستید. در واقع نمره بالا در امتیاز کیفیت یک عامل مهم در بهبود نتایج تبلیغات در گوگل ادوردز است و البته خبر خوب این است که در ارتقا موقعیت و رنک تبلیغ نیز عامل مهمی است؛ چرا که نرخ کلیک را افزایش می‌دهد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. این همه مزایا دلیل خوبی برای آشنایی بیشتر با امتیاز کیفیت است.

 

عوامل کنترل امتیاز کیفیت

گوگل ادوردز با به‌ کارگیری مستمر عوامل کنترل امتیاز کیفیت باعث می‌شود که کاربران با خیالی آسوده و مطمئن روی آگهی گوگل کلیک کنند.

 

نرخ کلیک مورد انتظار

نرخ کلیک مورد انتظار (CTR) به سادگی از احتمال کلیک کاربران روی تبلیغ شما در زمان نمایش نتایج کلمه کلید خاص در صفحه نتایج گوگل SERP صحبت می‌کند. مقدار نرخ کلیک مورد انتظار می‌تواند در سه وضعیت متوسط، بالاتر از متوسط و زیر سطح متوسط قرار گیرد. خبرهای خوش درباره بهبود امتیاز کیفیت هنگامی شنیده می‌شود که نرخ کلیک مورد انتظار شما بیشتر از حد متوسط باشد.

 

میزان ارتباط تبلیغ

میزان ارتباط تبلیغ در گوگل ادوردز برای سنجش ارتباط تبلیغ شما با کلمات کلیدی شما است. در میزان ارتباط تبلیغ نیز شما همانند CTR سه سطح راهنما دارید که برای اصلاح نواقص و بهبود ارتباط تبلیغ با کلمات کلیدی چراغ پیش‌روی راه شما است و باید تبلیغات خود را بر اساس کیفیت آن تنظیم کنید.

 

تجربه صفحه فرود (لندینگ)

گوگل کیفیت تجربه صفحه فرود را بر اساس چگونگی ارتباط با صفحه فرود شما به آ‌گهی و همچنین چگونگی ارتباط آن با جست‌وجوی کاربران می‌سنجد. این از نظر گوگل بسیار مهم است که کاربران پس از کلیک روی تبلیغ به صفحه‌ای منتقل شوند که نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کند و تجربه خوبی برای آنها رقم می‌زند.

 

تبلیغات گسترش یافته گوگل

تبلیغات گسترش یافته گوگل که به اد اکستنشن نیز معروف است، فرصتی از سمت گوگل برای شما است تا اطلاعات مفید و کاربردی دیگری نیز در کنار تبلیغ خود به کاربران نشان دهید. تبلیغات گسترش یافته گوگل می‌تواند از افزودن یک شماره تلفن آغاز شود و یا اطلاعات مکان و انواع لینک‌های ارتباطی دیگر گسترش پیدا کند.

کیفیت و کارآمدی تبلیغات گسترش یافته گوگل علاوه بر آنکه می‌تواند امتیاز کیفیت را افزایش دهد عاملی برای افزایش نرخ کلیک شما نیز هست که این می‌تواند به معنای شانس بیشتر شما در بردن حراج تبلیغ گوگل باشد.

مزایده گوگل برای نمایش وبسایت ها

عوامل مهم در تبلیغات گسترش یافته گوگل

گوگل برای سطح‌سنجی تبلیغات گسترش یافته از ۳ فاکتور استفاده می‌کند که برای درک بهتر آن خوب است با یک مثال در مورد شیوه کار حراجی تبلیغ گوگل بیشتر آشنا شویم. با شروع تلاش یک کاربر برای استفاده از خدمات بازاریابی دیجیتال در موتور جست‌وجو، گوگل نیز به منابع و فهرست تبلیغ‌کنند‌گان در گوگل ادوردز مراجعه می‌کند و در صورت وجود رقابت‌کنندگان برای کسب جایگاه و رتبه‌بندی نمایش در صفحه نمایش جست‌وجو گوگل زنگ شروع یک حراجی داغ را به‌صدا در می‌آورد.

برای شروع این حراجی تبلیغات در صفحه اول گوگل باید چند تبلیغ کنند وجود داشته باشند و در مثال ما ۴ مبلغ به معرفی خدمات بازاریابی دیجیتال می‌پردازند که هر کدام می‌خواهند برنده این مناقصه باشند. گوگل فرمول خود را به روی میز حراجی می‌گذارد تا ارزیابی را آغاز کند. اینجاست که اهمیت امتیاز کیفیت و مقدار پیشنهادی هر مبلغ اهمیت خود را نشان می‌دهد.

مزایده گوگل ادز

رتبه تبلیغ = هزینه به ازای هر کلیک * امتیاز کیفیت

 

مبلغان ماکزیمم پرداخت امتیاز کیفیت اد رنک

تبلیغ دهندگان ماکزیمم پرداخت (یورو) امتیاز کیفیت اد رنک
a ۲ ۱۰ ۲۰
b ۳ ۵ ۱۵
c ۷ ۲ ۱۴
d ۴ ۱ ۴

خب جایگاه نخست به مبلغ الف می‌رسد و این اهمیت امتیاز کیفیت را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ چرا که با هزینه کمتری نسبت به رقبا حاصل شده است. جایگاه دوم نیز نصیب مبلغ ب خواهد شد و او نیز می‌تواند با هزینه کمتری نسبت به ملبغ ج و … از این فرصت لذت ببرد. در واقع هر چقدر امتیاز کیفیت شما پایین باشد علاوه بر از دست‌ دادن رنک و پرداخت هزینه بیشتر به رشد جمعیت کاربران ناراضی خود کمک کرده‌اید.

 

باید توجه داشته باشید که بالاترین هزینه‌ای ‌برای هر کلیک یا اصطلاحا max cpc باید براساس یک کارشناسی دقیق انجام شود. اگرچه در سیستم تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز هزینه‌ای که از حساب شما کسر می‌شود، می‌تواند کمتر از max cpc باشد؛ ولی به هرحال این پول از جیب شما خرج می‌شود. بنابراین بهترین کار بهره‌گیری از نظرات کارشناسان مجرب در مراحل اولیه استفاده از گوگل ادز است.

 

به ‌جرات می‌توان گفت عبارت تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، در تبلیغات در صفحه اول گوگل ادوردز به‌خوبی تحقق یافته است و حداقل مزیت خرید تبلیغات گوگل در صرفه‌جویی در زمان و پول برای کسب‌وکارها خواهد بود. البته شاید بخواهید برای تجربه هم که شده از تبلیغات رایگان در گوگل استفاده کنید؛ ولی در هر صورت این کیفیت خوب آگهی گوگل ناشی از توجه و احترام ویژه‌ای است که گوگل برای مخاطبان شما قائل است و هر چقدر شما نیز این توجه را برای مشتریان خود صرف کنید از موهبت‌های بیشتر و موفقیت‌های بزرگ‌تری در تبلیغات گوگل برخودار خواهید شد.

 

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاه خود را ارسال کنید...